Een van de eerste vragen die Bas Canninga van Decokay Kesler in Zeist zijn klanten stelt, als ze voor een blik buitenverf komen, is of er beschadigingen aan het houtwerk zijn. “Vaak blijkt dat ze daar nog niet naar gekeken hebben, terwijl het wel van groot belang is. Schade of houtrot moet je echt eerst goed herstellen. Anders heeft schilderen geen zin.” Opzien tegen dat herstelwerk is niet nodig. “Met Eazyfix bieden we kwaliteit die eenvoudig verwerkt kan worden en wel drie schilderbeurten of langer meegaat.”
Hoewel Decokay Kesler een bescheiden schappresentatie met Eazyfix-producten heeft, vindt het assortiment zijn weg prima naar de klanten. “We zijn zeker tevreden over de verkoop. Maar we hebben met Eazyfix ook een product in huis waarmee we al onze klanten kunnen bedienen. Van klussende consumenten en professionele schilders tot de zzp’ers die hier komen. Dat heeft te maken met de kwaliteit van het product, maar zeker ook met het verwerkingsgemak ervan”, zegt Canninga.
Positieve geluiden
Decokay Kesler was een van de eerste verf- en behangspeciaalzaken die de houtrotvuller voor de doe-het-zelfmarkt in de schappen had toen het in 2018 werd gelanceerd. Robert-Jan Corporaal, algemeen directeur van Repair Care Home, zegt blij en tevreden te zijn met de positieve geluiden uit de VBS-branche. “Met Eazyfix wilden we ook voor de doe-het-zelver een kwalitatief goede houtrotvuller bieden. Dat de verkopen zo goed gaan, is een bevestiging dat wij echt in die behoefte voorzien.”
Over de reden om het nieuwe Eazyfix op te nemen in het assortiment, is Canninga duidelijk. “De contacten met Repair Care zijn al jaren goed en de producten voor de professional kennen we goed. Het verhaal achter Eazyfix is sterk en ook wij willen de doe-het-zelver graag optimaal kunnen helpen. Daarom hebben wij het ook opgenomen.”
Van rot- naar leuke klus
Hoe maak je van een rotklus een leuke klus? Die vraag stond volgens Robert-Jan Corporaal centraal bij de ontwikkeling van Eazyfix. “Houtrotreparatie is voor veel doe-het-zelvers en ook wel voor een aantal zzp’ers een uitdaging waar ze liever niet aan beginnen. Simpelweg omdat de beschikbare oplossingen vooral op de professional gericht zijn die er dagelijks mee werkt.”
Na uitgebreid onderzoek onder particulieren bleek dat ze de klus wel zelf wilden doen, maar er geen product op de markt was dat eenvoudig toepasbaar is en hulp biedt wanneer ze dat nodig hebben. Dat zijn dan ook juist meteen de sterke punten van Eazyfix, zo zegt Corporaal. “Het product is heel goed te modelleren en blijft na het aanbrengen ook staan en zakt niet in. Bovendien is het materiaal beresterk én goed schuurbaar. Dat maakt houtrotreparatie tot werk waar ook een doe-het-zelver met weinig ervaring voldoening en veel eer uit kan halen.”
Doffe kleur
Een ander bewust kenmerk voor doe-het-zelvers is de doffe kleur van de houtrotvuller. “Sommige professionele producten zijn transparant. Daardoor zie je als minder ervaren doe-het-zelver vaak eventuele oneffenheden in de vulling pas wanneer je het gaat schuren. Dan moet je die oneffenheden eerst herstellen voor je weer verder kunt. Bij een dof product als Eazyfix zie je dit tijdens het modelleren al meteen en kan het direct gecorrigeerd worden. En zo zijn er meerdere voorbeelden van verschillen tussen professioneel en doe-het-zelfgebruik.”
Hogere prijs
Zowel Corporaal als Canninga zeggen ‘best een beetje verrast te zijn’ door de soepele en succesvolle introductie van de nieuwe houtrotvuller in de winkels. “Het is duurder dan andere producten die we hebben staan, en toch kiezen klanten bewust voor Eazyfix. Zeker na het horen van de vele voordelen die het biedt”, zegt Canninga.
Het bewijst volgens Corporaal ook de behoefte aan kwalitatieve en duurzame oplossingen. “De kwaliteit van de vuller en de plamuur zijn dermate hoog dat het zich daarmee ook duidelijk onderscheidt van de anderen. Het gaat veel langer mee dan andere producten op de markt en dat vertaalt zich voor de consument ook in minder ellende op termijn en het behoud van zijn bestaande kozijnen en ander hout. Hij verdient die paar extra euro in aanschaf dus ruimschoots terug.”
Online
Hoewel Eazyfix communicatie en verkoop in eerste instantie online heeft vormgegeven, is Corporaal helder over de relatie met de fysieke verkoopkanalen. “We hebben de winkels nodig. Voor de verkoop, maar zeker ook voor een stuk advies aan de consument. In winkels zoals deze komen vaak vaste klanten die veel vertrouwen hebben in de winkelier en zijn team. Wij profiteren van die kracht als wij zorgen voor een goede ondersteuning van de retailer.”
Behalve bij een groeiend aantal verf- en behangspecialisten liggen de Eazyfix-producten ook al bij een enkele Hubo en soortgelijke winkels. Corporaal: “In die winkels is ook veel aandacht voor advies en daar hechten we veel waarde aan. Vooral de doe-het-zelver die de stap neemt om zelf houtrot te repareren zal een beetje ondersteuning op de winkelvloer wel waarderen. Winkels die advies als hun specialiteit zien, zijn dan ook van harte welkom”, zegt Corporaal met een glimlach.
Elkaar versterken
De verkoop via de eigen webshop ziet Corporaal niet als bedreiging voor de relatie met de fysieke retail. “We hebben vanaf de start van Eazyfix onze online verkoop gehad en gecommuniceerd. En ook in prijsstelling zijn we open en eerlijk richting onze dealers. Als we een actie houden, kunnen dealers van diezelfde actie gebruikmaken. Zo zorgen we ervoor dat we elkaar niet bijten, maar juist versterken.”
Volgens Corporaal kunnen de dealers veel voordeel halen uit de website. “Daarop hebben we bijvoorbeeld handige instructiefilms staan en antwoorden op veelgestelde vragen. Ook is er nog een ‘ouderwetse’ telefonisch hulplijn. Allemaal handig voor de medewerkers van de dealers, en ook voor hun klanten. Een dealer kan er zelfs voor kiezen om een beeldscherm in zijn winkel te zetten en daarop de instructiefilmpjes te tonen. Zo kunnen we optimaal gebruik maken van elkaars kracht.”
‘Mooie kans’
Een mening die Canninga deelt. “In mijn ogen kunnen we elkaar zo goed aanvullen. Wij hebben de afgelopen maanden gemerkt dat mensen de winkel binnen komen en meer informatie willen omdat ze over Eazyfix gehoord hebben. Voor ons dan een mooie kans om ervoor te zorgen dat ze niet alleen met Eazyfix, maar ook met een bus verf de deur uitgaan. Het is een mooie aanvulling op ons assortiment.”
Een ander voordeel van Eazyfix dat Canninga nog genoemd wil hebben, is de breedte van het assortiment. “Behalve houtrotvullers biedt Eazyfix ook andere producten zoals plamuur, houtversterker, mengmessen, een doseerpistool, reinigingsdoekjes en een starterskit. Daarmee kan de volledige klus dus geklaard worden.”
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.
Hoogstraat 110
Postbus 11
5258 ZG Berlicum
Telefoon: +31 (0) 73 503 43 47
E-mail: redactie@mixpress.nl