EGLO Verlichting is al jaren Europa’s grootste in armaturen en gaat ook tot de groten behoren als het om lichtbronnen gaat. “Onze kracht? We hebben een bijzonder breed en diep assortiment met een voor de retailer optimale schappresentatie”, zegt Paul Nagelkerken, managing director van EGLO. “Met bovendien het hoogste rendement per meter.”
Dat hoge schaprendement kent meerdere oorzaken. “Misschien wel de belangrijkste is de opbouw en slimme navigatie van de presentatie. Die is zo dat de klant in korte tijd heel eenvoudig zelf zijn keuze kan maken en met de geschikte lichtbron thuis komt. Daar heeft de retailer in principe niet veel omkijken naar. Ook niet omdat we altijd werkende lichtbronnen tonen in de presentatie, zelfs in een kleine baliedisplay. Mensen willen toch zien hoe een lamp brandt.”
Sfeermakers
Maar, zo zegt Nagelkerken, het begint natuurlijk met de producten in het assortiment. “We bieden de hele range: van de standaard lichtbronnen en fittingen tot de specials en een brede waaier aan lichtkleuren. Warme en sfeervolle tinten van 1.800 Kelvin tot de functionele daglichtlampen van 6.500 Kelvin. Waarbij je overigens wel ziet dat de meeste consumenten een voorkeur hebben voor de warmere tinten. Lampen zijn sfeermakers.”
Ook in vorm biedt EGLO een breed assortiment. “Een peertje, globe, kaars of ronde lichtbron, we hebben ze allemaal. Net als de grote en populaire XXL-bulbs, van die mooie grote lampen die op zichzelf al een armatuur vormen.” Daarnaast biedt EGLO lichtbronnen met gekleurd glas. Naast helder en mat glas ook Amber en Titanium.”
Innovatief
Zoals EGLO bij haar armaturenassortiment gewend is continu te innoveren, staan productvernieuwing en innovatie ook binnen het lampenprogramma centraal. “We zijn continu op zoek naar nieuwe toepassingen en producten. Behalve kwaliteit spelen ook gebruiksgemak en toepassing van onze lichtbronnen hierin een belangrijke rol. Nu we tot de groten in de markt behoren, zien we dat ook wel als onze plicht. We willen de markt blijven verrassen met nieuw, beter en makkelijker.”
Step-dimming
Goed voorbeeld van zo’n innovatie is step-dimming. “Daar verwachten we heel veel van. Vooral vanwege het gemak ervan”, zegt Nagelkerken. “Met step-dimming kunnen LED-lichtbronnen eenvoudig gedimd worden met de bestaande aan-uitschakelaar. Als de lamp wordt aangedaan met de schakelaar, brandt deze op 100 procent van de lichtsterkte. Als vervolgens de schakelaar uit en weer aan wordt gezet, herkent de lamp de korte stroomonderbreking en wordt het licht gedimd tot 50 procent. Nog een keer uit- en aanzetten dimt het licht vervolgens tot 10 procent. Eenvoudig, snel en zonder aparte dure dimmer. De probleemoplosser voor consumenten die overgaan naar LED.”
De reden dat EGLO hoge verwachtingen heeft van step-dimming-lampen is volgens Nagelkerken de grote behoefte bij consumenten aan dimbaar licht en het gemak. “Je hebt geen speciale dure LED-dimmer nodig en eenvoudig ieder armatuur dimbaar maken zonder gebruik te maken van een dimmer. De lamp kan gewoon in de bestaande fitting gedraaid worden en het werkt.”
Badkamer en tuin
Nagelkerken: “Hierdoor kun je ook in andere ruimtes dan de woonkamer eenvoudig de sfeer aanpassen aan je wens. De badkamer bijvoorbeeld. Ga je lekker in bad, dan dim je het licht. Maar als een vrouw haar make-up wil doen voor ze naar een feestje gaat, kan de lamp op volle lichtsterkte voldoende licht bieden.”
Volgens EGLO is step-dimming ook bij uitstek geschikt voor tuinverlichting en vloerlampen. “Buiten is eveneens grote behoefte aan sfeer, zeker nu de tuin steeds meer een verlengstuk van de woning is geworden. Een boek lezen op je terras of gezellig borrelen met vrienden, met step-dimming creëer je met dezelfde lamp de stemming die je wilt.”
Gunstige prijs
De hoge verwachtingen die EGLO heeft van step-dimming zijn niet alleen gebaseerd op de eenvoud van het programma. De prijs speelt hierin ook een belangrijke rol, zo verzekert de managing director. “De prijs van deze lampen ligt voor de consument tussen de 25 en 50 procent lager dan dimbare lampen van concurrenten. Terwijl de marge voor de retailer veel beter is.”
De komende maanden breidt EGLO het aantal lichtbronnen binnen het step-dimmingassortiment nog verder uit. “Zo komen we ook met een serie filamentlichtbronnen in vintage sfeer. Lampen met zo’n authentiek kooldraadgevoel. Die hebben we al in ons assortiment en ze komen nu dus ook in de step-dimming-variant.”
Slimme verlichting: EGLO Connect
Een andere innovatie van EGLO is smart lighting. “Zie het als de volgende stap na step-dimming”, zegt Nagelkerken. “Slimme verlichting die op afstand bediend en ingesteld kan worden. Hiervoor hebben we EGLO Connect ontwikkeld. Slimme lichtbronnen en armaturen die met een smartphone, afstandsbediening en/of tablet te bedienen zijn. Van het aan- en uitzetten tot het programmeren van timers en een programma om aanwezigheid te simuleren.” Zowel geschikt voor onervaren consumenten als voor experts.
De techniek van EGLO Connect zit in de lichtbronnen zelf, waardoor geen extra kastje of hub nodig is. “De lichtbron staat via een bluetoothverbinding in contact met de afstandsbediening of app in een mobiel device. Meer is niet nodig.”
Bediening via bluetooth én WiFi
Hoewel de lampen uit de EGLO Connect-collectie ook via WiFi te bedienen zijn, raadt EGLO bluetooth aan. Nagelkerken: “Bluetooth is, in tegenstelling tot WiFi, echt veilig. Je hebt immers geen kwetsbaar WiFi-netwerk nodig omdat lamp en bediening direct met elkaar in verbinding staan. Een WiFi-netwerk is niet altijd stabiel en niet op iedere plek in en om het huis aanwezig. Daarnaast heeft een WiFi-thuisnetwerk een risico gehackt te worden. Maar als gebruikers de lampen toch via een WiFi-verbinding willen bedienen, kan dat ook. Daarvoor hebben we een WiFi-plug, die ook gebruikt kan worden voor o.a. Google Home, Alexa en IFTTT.”
Een andere reden om voor EGLO-bluetooth te kiezen, zit volgens Nagelkerken in de slimme techniek (MESH) in de lampen. “Ieder EGLO Connect-product is niet alleen ontvanger van het signaal, maar zendt deze vervolgens ook weer door naar andere lampen. En dat allemaal binnen een veilige omgeving. Hierdoor is het bereik van het systeem oneindig groot en stabiel.”
Hogere marges en niet bij discounters
EGLO heeft er bewust voor gekozen haar Connect-systeem niet bij discounters, zoals ACTION, aan te bieden. “Hierdoor houden we het systeem exclusief voor de speciaalzaken en de betere DHZ-retailers.”
Net als voor de step-dimming-collectie geldt ook voor EGLO Connect dat de fabrikant aanzienlijk gunstiger geprijsd is dan concurrenten. “We zijn met onze smart lampen tot 50 procent goedkoper dan bijvoorbeeld Philips HUE. En ook in dit programma geldt dat de marges voor de retailer substantieel hoger liggen. Gekoppeld aan het gemak van EGLO Connect een assortiment dat voor die retailer dus veel kan brengen”, zegt Nagelkerken.
Buigbare LED-strips
Dit najaar introduceert EGLO Verlichting een volledig concept LED-strips inclusief profielen. “Uniek aan deze strips is dat ze buigbaar zijn in een haakse hoek van 90 graden. Dat maakt de toepassingsmogelijkheden van de strips echt enorm”, zegt managing director Paul Nagelkerken, die in de strips zelfs een heel nieuwe markt ziet.
Worden LED-strips nu vooral nog gebruikt onder kastjes en achter plinten, de nieuwe strips die EGLO op de markt brengt, verdienen een plek in de spotlights, zo meent hij. “Doordat de strips gecombineerd kunnen worden met fraaie profielen en heel strak langs wanden, vloeren en kozijnen afgewerkt kunnen worden, geven ze een heel chique sfeer. Ze kunnen rondom een deur of langs het plafond bijvoorbeeld voor een heel mooi effect zorgen. Een totaal andere manier van verlichten en sfeer creëren dan we tot nu toe gewend zijn.”
Net als bij alle andere assortimenten van EGLO wordt ook deze introductie zorgvuldig via de dealers gepresenteerd. “Daarbij zorgen we voor een goede uitleg en training van de medewerkers want het is echt een nieuwe markt. Die kunnen we niet zonder onze dealers tot een succes maken.”
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.
Hoogstraat 110
Postbus 11
5258 ZG Berlicum
Telefoon: +31 (0) 73 503 43 47
E-mail: redactie@mixpress.nl