Bouwmarkten blijken uitstekend aangehaakt in het brein van de consument op bepalende context-situaties. Gamma scoort vaak eerste, Praxis altijd tweede.
Context bepaalt consumentengedrag. "Dorst" betekent 's ochtends aan de keukentafel iets anders dan 's avonds aan de bar. Hoe beter je als merk gekoppeld bent aan de relevante context, des te beter je aangehaakt bent bij de consument.
Bureau Blauw gebruikt de term Category Entry Points (CEPs). Simpel vertaald: “diverse mentale haakjes om aan het merk of de categorie te
denken”. Een veel realistischer beeld van hoe consumenten in een categorie terecht komen. Samen met de Distinctive Brand Assets (DBAs) vormen ze de basis voor de Mental Availability van een merk. Wat wil zeggen; de totale geheugenstructuur van een merk in het brein.
Ze onderzochten voor vier klus-contexten de merken die top-of mind komen.
Om inzicht te krijgen in de mate waarin bepaalde momenten gekoppeld worden aan bouwmarkten hebben we Nederlanders per categorie een viertal momenten voorgelegd en hen gevraagd aan welke bouwmarkten zij denken bij het desbetreffende moment.
Buitenboel schilderen
Goed gereedschap nodig
De tuin onder handen nemen
De badkamer aanpakken
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.
Hoogstraat 110
Postbus 11
5258 ZG Berlicum
Telefoon: +31 (0) 73 503 43 47
E-mail: redactie@mixpress.nl