“Het concept van Om de Hoek loopt al vanaf dag één. Daar zijn we ontzettend trots op”, zegt Praxis-directeur Joost de Beijer bij de opening van de derde Praxis Om de Hoek (Den Haag). Een week voor de opening merkte hij het al.
“Een klant kwam me vragen of we ook douchekoppen gingen verkopen. Toen ik ja zei, was die man zo blij.” Voor De Beijer is het de bevestiging dat de formule klopt. “Met Om de Hoek komen we echt dicht bij de klanten. We maken de kleine klus mogelijk maar we zijn geen speciaalzaak. We zijn een Praxis met het core-assortiment.”
Lokaal ondernemen
Dat assortiment is vanaf het begin niet vanaf het laagste prijspunt opgebouwd, maar eerder van midden tot hoog. Vanuit de gedachte dat de klant die de allergoedkoopste schroevendraaier of kwast wil kopen, die wel bij de Hema of Action in dezelfde drukke winkelstraat koopt. Praxis-klanten verwachten Praxis-kwaliteit, dus durft de retailer deze assortimentskeuze te maken. De Beijer: “Klopt nog steeds. Gaandeweg hebben we geleerd dat we vooral op het gemaks-assortiment moeten focussen.” Verf uit de mengmachine loopt goed, maar raamdecoratie en vloerbedekking is inmiddels vervallen. Daarvoor in de plaats krijgen de sterke groepen sanitair en opbergen nu meer ruimte en zijn er meer meters voor seizoensassortiment. “We verwachten ondernemerschap van de lokale teams en willen graag dat ze inspelen op de lokale wensen van waar de winkel ligt.”
Rentabiliteit: zeer tevreden
Qua locatie kiest Praxis voor grote steden, een drukke secundaire winkelstraat waar veel mensen lopen en wonen. Locaties die schaars zijn en meer huisvestingslasten vragen dan de gebruikelijke plekken. Ook telt een Om de Hoek-team meer medewerkers dan de grote Praxis-winkels. Die extra kosten betalen zich volgens De Beijer uit: “Over de rentabiliteit ben ik zeer tevreden”, klinkt het zonder dat hij verdere details wil onthullen. “De high-traffic locaties zijn de basis van het succes en het extra personeel betaalt zich terug. Je hebt de mensen ook absoluut nodig voor twee kassa’s en een continue bezetting in de winkel. Zeker in de piektijden. Klanten komen hier binnen en stellen meteen vragen. Ze willen direct geholpen worden. Zo’n winkel is dit.”
Een uitgebreid gesprek met Praxis-directeur Joost de Beijer staat in de volgende MIX.
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.
Hoogstraat 110
Postbus 11
5258 ZG Berlicum
Telefoon: +31 (0) 73 503 43 47
E-mail: redactie@mixpress.nl