In de eerste 'Corona-week' gingen de omzetten in DHZ- en tuinartikelen door het dak heen. In alle non-foodretail- en online kanalen samen die GfK op weekbasis meet, zagen de rekenmeesters tientallen procenten plus voor tuin- en klusproducten.
Een plus van 53% noteerde GfK in week 12 voor DHZ- en Tuin-producten. Oer de eerste 12 weken van het jaar 2020 komt de groei van deze productcategorie daarmee op +15%.
Let op: dit is niet de DIY Recap-omzet van alle bouwmarkten die MIX normaal gesproken publiceert.
De plus van 53% is dus niet de groei van een specifiek winkelsegment, maar de groei van de categorie producten, zegt GfK’s Stephan Bakkum. “We zien DIY- en Garden-producten tegenwoordig ook buiten de bouwmarkten en tuincentra aangeboden worden. Het betreft hier een leaderpanel bestaande uit een selectie van DHZ-zaken en bouwmarkten, een aantal tuincentra, warenhuizen (online en offline), huishoudelijke winkels en elektroretailers.”
Bakkum legt uit: “Als we over een product-categorie spreken als DIY and Garden, dan betreft dit niet alleen de omzetten die bouwmarkten en tuincentra hierin maken, maar ook de verkopen van deze product-categorie binnen de andere deelnemende retailers. En omgekeerd betreft de product-categorie DIY & Garden ook niet het volledige bouwmarkt- of tuincentrum-assortiment. Ook binnen de bouwmarkten en de tuincentra worden andere producten dan puur DHZ- en Tuinartikelen verkocht. Denk hierbij bijvoorbeeld aan: groot en klein huishoudelijk, food-producten, kleding, electronica, etc. En die zitten dus niet in deze plus van de product-categorie.
De omzet van alle productgroepen samen die GfK in het Retail Recap meet, groeide met 32% in week 12. En met 11% over de eerste twaalf weken in totaal. Dit betreft dus de groei over alle categorieën (inclusief DHZ en tuin) samen.
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.
Hoogstraat 110
Postbus 11
5258 ZG Berlicum
Telefoon: +31 (0) 73 503 43 47
E-mail: redactie@mixpress.nl