Mark Alofs is hoofd verkoop bouwmaterialenhandel van Weber Beamix. “Bijna de helft van het ziekteverzuim in de bouw heeft te maken met lichamelijk ongemak: pijn in de nek, pijn in de rug. Jarenlang hebben bouwvakkers hun lichaam overbelast, nu moeten ze ook nog eens langer doorwerken.” Dat de nieuwe Arbowetgeving nu iets doet aan overbelasting is goed, maar dat betekent wel dat bouwvakkers vaak nog maar met halve kruiwagens mortel over de bouwplaats lopen. “En dat is niet efficiënt”, zegt channelmanager Peter Sonntag. Met onze lichtgewicht mortels kun je een kruiwagen of speciekuip gewoon volledig vullen. Zonder dat je te zwaar tilt en daarmee niet voldoet aan de arbonormen.”
Financiën
En dat maakt dat je als vakman efficiënter werkt en het ook financieel aantrekkelijk is. “In de huidige markt is prijs vaak bepalend”, legt Sonntag uit. “Als er dan twee zakken met metselmortel naast elkaar liggen en de lichtgewicht mortel is duurder dan de traditionele, pakken ze toch het vertrouwde product. Dat je met Lichtgewicht mortel een hogere uitlevering realiseert, en het dus na omrekening evenveel kost, is lastig uit te leggen.”
Concept
Ruim tien jaar geleden ontwikkelde het bedrijf als eerste de lichtgewicht betonmortel. Later kwam de metselmortel daarbij en twee jaar geleden de zandcementmortel. Sonntag: “Met onder andere onze lichtgewicht tegellijmmortel, creëren we nu een compleet lichtgewicht concept.” Dit concept van Weber Beamix maakt deel uit van mvo-beleid van de onderneming waarin naast het milieu, ook de mens een belangrijke rol speelt. Het bedrijf had nog wel enige moeite de eindgebruiker te doordringen van het nut. Sonntag: “We zijn er van overtuigd dat de naam van ons product goed genoeg is om verwerkers ervan te overtuigen dat onze producten waarmaken wat ze moeten doen, maar we hebben wel te maken met een doelgroep van stoere mannen. Die zijn al snel geneigd te zeggen dat lichtere mortels niet nodig zijn.” Mede daarom besloot Weber Beamix om bij een aantal projecten niet alleen een silo ‘gewone’ metselmortel te leveren, maar ook een silo comfortmortel. “Test het maar eens uit, zeiden we”, zegt Alofs. “Ze moeten toch zelf ervaren dat de kwaliteit hetzelfde is, maar het gebruiksgemak groter.”
Marketing
“Het experiment was een groot succes”, gaat Sonntag verder. “Nadat het was afgelopen, vroegen de medewerkers van het bouwbedrijf zelf om de lichtgewichtmortel bij hun baas.” Uit deze projecten is extra vraag ontstaan naar de producten uit de Lichtgewicht Comfortlijn. Daarnaast voerde het bedrijf al branchebrede campagnes om de producten uit deze lijn te promoten. En zijn er trainingen voor het personeel van de verkooppunten. Het ligt voor de hand dat Weber Beamix de lijn in de nabije toekomst nog uit zal breiden. “Maar het moet wel toegevoegde waarde leveren. Iets wat al licht is, hoeft niet nog lichter.”
Nieuwe zakken
Vanaf dit najaar introduceert Weber Beamix 100% lucht- en waterdichte verpakkingen. De PE-verpakkingen bieden voordelen voor zowel eindgebruiker als handel. Het binnen opslaan en het afdekken van pallets op de bouwplaats is niet meer nodig. De vacuüm verpakking zorgt er bovendien voor dat de inhoud veel langer houdbaar blijft. Bovendien blijven het magazijn, de winkel en de klusbus stofvrij.
Positief
Van Wanrooij Bouwbedrijf was één van de partijen die de comfortmortel op proef kreeg. Inkoopmanager Jan-Peter van Mil: “De meerwaarde van lichtgewicht mortel met de vertrouwde Beamix-kwaliteit is wat ons betreft duidelijk aantoonbaar in het kader van de arbeidsomstandigheden.” Ook Hoofd Productie Henk Verstegen is enthousiast. “Uiteindelijk kwamen onze medewerkers zelf met hun positieve ervaringen. Hierdoor konden we, zonder de gebruikelijke testfase, al snel tot integrale toepassing van de Lichtgewicht Comfortmortel besluiten op al onze projecten.” Vier jaar geleden was Weber Beamix de tijd vooruit met lichtgewicht mortels. Het werd tijd dat vakmensen zich meer met hun gezondheid bezig gingen houden. Met de nieuwe Arbowetten is de Lichtgewicht Comfortlijn niet alleen gezonder in gebruik, maar ook financieel interessant.
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.
Hoogstraat 110
Postbus 11
5258 ZG Berlicum
Telefoon: +31 (0) 73 503 43 47
E-mail: redactie@mixpress.nl