Succes door te luisteren naar de markt

Succes door te luisteren naar de markt

Productontwikkeling en -innovatie begint voor Verbo steevast bij dezelfde basis: de uit­eindelijke gebruiker. Die moet immers profijt hebben van de nieuwe producten en de meerwaarde ervan inzien en ervaren. “Daarom is voor ons het contact met de groothandel zo belangrijk”, zegt Myra-Angie Dudok, key accountmanager bij Verbo. “Onze buiten­dienstmedewerkers zijn altijd op pad, op zoek naar vragen, tips en opmerkingen van de bron. Zodat we daarop kunnen inspelen en ons assortiment nog beter kunnen afstemmen op de vragen vanuit de markt.”

Verbo presenteerde recent de Perfect Cover en de Combi Cover. Beide innovaties zijn volgens Dudok mooie voor­beelden van de ‘marktgedreven’ innovatiedrang van het bedrijf. “Perfect Cover is een hoogwaardig afdekvlies voor trappen en harde vloeren, verkrijgbaar in een ademende en een niet ademende vloeistofdichte variant. Hoewel het voor de markt geen nieuw product is, hebben wij het wel heel bewust aan ons productportfolio toegevoegd. Wij willen als Verbo het liefst geen ‘nee’ verkopen aan onze klanten, die daarmee geen ‘nee’ hoeven te verkopen aan hun klanten. We zien deze uitbreiding als een logische toevoeging aan ons assortiment. Hiermee kunnen we nog beter aan de vragen van de eindgebruiker voldoen.”

Twee varianten
Bij de ontwikkeling van Perfect Cover luisterde Verbo naar de markt. “Enerzijds door ervoor te zorgen dat we het product kunnen leveren. Anderzijds door te kiezen voor twee varianten. Een ademende en een niet-ademende. Zodat de eindgebruiker er alle kanten mee op kan. Daarmee maken we Verbo als merk nog sterker, doordat we ons nog meer als totaalleverancier gaan gedragen.”
De Perfect Cover met ademende toplaag is geschikt voor pas gelegde natuursteen, nat gelegde vloeren en houten vloeren. Dudok: “Het afdekvlies biedt optimale bescherming voor natuurlijke materialen. Het is stootvast en heeft een sterk non-slip effect. Doordat het zelfklevend is, biedt het voor de vakman optimaal gemak. Het verschuift niet en beschermd daardoor maximaal. De toplaag is ademend, maar Perfect Cover is desondanks wel vloeistofdicht. Een schilder of stukadoor weet daarmee dat de ondergrond onbeschadigd en schoon blijft. Belangrijke voorwaarden om het werk goed te kunnen doen.”
De tweede variant Perfect Cover beschikt over dezelfde eigenschappen, behalve de ademende toplaag. Dudok: “Deze versie heeft alleen een vloeistofdichte laag en kan toegepast worden op trappen en harde vloeren, zoals laminaat, parket en kunststof vloeren. Verder biedt ook deze variant maximaal gebruikscomfort en optimale bescherming.”
De Perfect Cover is verkrijgbaar op rollen van 25 x 1 meter.

Acties
Om de Perfect Cover onder de aandacht te brengen, komt Verbo binnenkort met een gerichte actie richting inkooporganisaties en groothandels. “Die actie zijn we nu aan het voorbereiden. We zullen in ieder geval via een mailing monsters rondsturen, zodat de markt kan zien wat het is en wat het kan. Vervolgens gaan we onze klanten ook ondersteunen in de verkoop van dit nieuwe product, zoals ze dat van Verbo gewend zijn. Zodat we gezamenlijk de eindgebruiker kunnen overtuigen van de kracht en kwaliteit van dit product”, zegt de key accountmanager.
Dat ‘samenspel’ is een belangrijk onderdeel voor Verbo. Dudok: “Onze rol stopt natuurlijk niet na het afleveren van de producten bij onze klanten. Het is in ons gezamenlijk belang dat we de professional zo goed mogelijk weten te bereiken. Met onze producten, maar zeker ook met informatie en advies. Daarin kunnen en willen wij onze klanten van dienst zijn.”
Daarbij hoort volgens Dudok een goede en betrouwbare organisatie. “Onze service naar klanten moet ervoor zorgen dat ze altijd op ons kunnen rekenen. Of het nu gaat om de kwaliteit van onze producten en diensten of de voorraad­betrouwbaarheid. Als ze een beroep op ons doen, moeten wij er staan. Dat is iets waar we al sinds 1997 hard aan werken en dat heeft ons ook mede gebracht waar we nu zijn.”

Internationaal
Sinds de start in 1997 ontwikkelde Verbo zich van een in- en verkoper van rollen stucloper tot een producent van een volwaardig programma vloerbeschermingsmaterialen voor de schilders- en bouwmaterialengroothandel. Behalve verschillende types stuclopers produceert Verbo ook afdekvellen. Daarnaast levert het bedrijf isolatiematerialen, (bevestigings)tapes, beschermprofielen en bouwfoliën. Inmiddels opereert Verbo internationaal en werkt wereldwijd samen met verschillende agenten en relaties.
“Bij de ontwikkeling van nieuwe en de verbetering van bestaande producten kijken we steeds naar de markt. Waar is behoefte aan? Welke eisen worden aan onze producten gesteld en hoe kunnen we ons assortiment daarop aanpassen en verder verfijnen. Doordat we inmiddels internationaal opereren, zien we niet alleen wat er op de Nederlandse markt gebeurt, ook van andere landen leren we veel. Daar doen we zeker ons voordeel mee”, zegt Dudok.
Overigens is het niet zo dat producten een op een gekopieerd kunnen worden naar andere landen. Dudok: “Daarvoor heeft ieder land zijn eigen karakteristieken en kenmerken. Zo werken ze in Engeland met cartonboards van een bij twee meter die ze naast elkaar leggen. In Frankrijk gebruiken ze veel plastic, terwijl in Scandinavische landen vooral vilt wordt toegepast. We kunnen niet in die landen zeggen: hier heb je onze producten, gebruik die maar. Zo werkt het niet. Maar, net als we in Nederland doen, proberen we wel te kijken hoe we met slimme toepassingen de markt beter kunnen bedienen en ons merk kunnen versterken.”

Brede kennis
Daarnaast biedt de internationalisering Verbo de kans om ‘in verschillende keukens’ te kijken. “We kunnen veel leren van wat we in die landen zien. Deze brede kennis stelt ons in staat om producten continu te vernieuwen. Voor de lokale markt, maar ook daarbuiten als het kan voorzien in behoeften in andere landen.”
Nederland is momenteel de grootste afzetmarkt voor Verbo. Ongeveer veertig procent van de in totaal zeventig miljoen vierkante meter stucloper en andere producten die in Tilburg worden gemaakt, vindt in Nederland de weg naar de professional. Zo’n dertig procent wordt in Duitsland verkocht. De overige dertig procent wordt in andere landen verkocht.

Deel dit bericht

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Word abonnee

  • Ontvang iedere editie van Vakblad MIX
  • Ontvang onze email-nieuwsbrief
  • Toegang tot álle content op MIXonline.nl
  • Inclusief marktcijfers en artikel-archief
  • Geef 3 collega's een login cadeau
  • Een openbaar persoonlijk profiel
  • Je persoonlijke nieuwsoverzicht in MijnMIX
  • Reageren op artikelen
Word abonnee