Met een nieuw magazijn kan Klingspor zijn klanten beter bedienen. Logistiek is haast net zo belangrijk als onze producten zelf, zegt Patrick Van Minsel. Met deze nieuwe faciliteiten is de logistieke continuïteit gewaarborgd en loopt de fabrikant ineens weer voorop qua mogelijkheden voor de markt.
Klingspor opende onlangs een nieuw hoogbouwmagazijn op een afstand van honderdvijftig kilometer van onze landsgrens. Van daaruit worden klanten van Maastricht tot aan Den Helder even snel beleverd als klanten in de Duitse Heimat zelf. Hoe belangrijk dat is, legt Patrick Van Minsel, algemeen directeur voor België en Nederland, uit. “Bij veel van onze klanten hoorden we al tot de top drie van leveranciers met de beste logistieke performance. Dat is leuk om te horen, maar we gaan niet achteroverleunen. De markt verandert snel en niemand weet hoe zij er over een paar jaar precies uitziet. Ondertussen moet je wel mee veranderen om een rol te behouden in die toekomst.” Een spagaat, weet hij. Toch ontwikkelde Klingspor voor zichzelf een scenario om klaar te zijn voor die ongewisse toekomst. “Vooral om onze klanten te kunnen helpen in die toekomst.”
Ageren in plaats van reageren
Trefwoorden zijn e-commerce, de online winkelwagen, info voor de eindgebruiker, databasevulling met specificaties, commerciële teksten en goed beeldmateriaal. Maar zeker ook bezorging bij de eindklant op zijn adres. “We zijn een point-of-no-return gepasseerd en gaan actie ondernemen in plaats van straks te moeten reageren.”
Qua logistiek herkent Klingspor een groot aantal varianten, die in de toekomst allemaal een functie krijgen. ``Van grote en kleine zendingen naar een dealer of zzp’er tot aanlevering tot op de bouwwerf of werkplaats. Bijna alles is mogelijk en dit allemaal sneller dan snel.” Nu is het al zo dat bestellingen voor 12:00 uur de volgende dag geleverd worden in heel Nederland. In de toekomst wordt dat misschien nog wel sneller.
Logistiek troef
Logistiek via verschillende logistieke routes, met uiteenlopende hoeveelheden, is volgens Van Minsel een belangrijke troef voor de toekomst. “De kwaliteit van je schuur- en slijpmiddelen moet uiteraard in orde zijn, net als je prijs. De manier waarop wij onze dealers kunnen bedienen, wordt cruciaal. Net zoals de manier waarop zij hun klanten bedienen de doorslag gaat geven. Onze prijslijst kent 2.900 artikelen en op aanmaak hebben we er nog een kleine 50.000. Die grote variëteit kunnen we nu bij onze klanten en hun klanten bezorgen, precies op de manier waarop zij dat willen. Volle pallets voor de voorraad van hun vestiging? Crossdock aan de inkoopcombinatie of het centrale magazijn? Direct aan het adres van de klant of naar de bouwplaats zelf? Met een logo van onze dealer op het etiket? Het kan allemaal. Die logistiek wordt haast belangrijker dan de producten zelf.”
Ruimte voor groei
Van Minsel heeft er een hekel aan om te snoeven, maar durft wel te stellen dat Klingspor die service en logistiek goed voor elkaar heeft. “Wij doen wat we beloven. Ons oude magazijn werkte heel snel en efficiënt. We waren al volledig op EDI afgestemd en werkten bijvoorbeeld al met pick-to-light, maar we liepen zoetjesaan in de richting van een bottleneck. Met ons nieuwe magazijn is dat voorbij en is de continuïteit gewaarborgd.”
Als Klingspor klanten meeneemt naar het nieuwe logistiek centrum, zijn zij stuk voor stuk onder de indruk. “We geven veel trainingen en technische info. De meeste vragen gaan momenteel over de logistiek en de mogelijkheden voor de toekomst.” Van Minsel krijgt zelfs al aanvragen van potentiële klanten waar ze voorheen nooit binnen kwamen. Juist vanwege de nieuwe logistieke mogelijkheden. Gelukkig zijn we pas voor 60% tot 70% gevuld, dus kunnen we nog makkelijk groeien, geeft hij aan. Dat kan met nieuwe klanten in de bestaande markt van de ijzerwarengroothandel. Maar het kan ook groei zijn in nieuwe kanalen. “Hoe dan ook gaan we onze klanten en de klanten van onze klanten verwennen met de beste logistiek. In combinatie met onze producten maakt dat tot een winnende propositie voor iedereen in de keten.”
Servicekwaliteit én de modernste techniek
Klingspor’s nieuwe distributiecentrum is uitgerust met een hoogbouwmagazijn dat bestaat uit drie stellingsystemen met een gezamenlijke capaciteit van 13.000 pallets en een automatisch magazijn voor kleine onderdelen met ruimte voor 40.000 opslagcontainers.
Alle logistieke stappen worden met een softwaresysteem gecoördineerd. De ontvangen goederen worden geregistreerd en met het stellingsysteem op pallets in het magazijn opgeslagen. Het systeem weet altijd waar een artikel zich bevindt, welk artikel waarheen moet en waar aanvulling nodig is.
Optimale goederenstroom
De verbinding tussen de twee opslagunits is een tussengelegen sorteer- en verpakkingszone. Het systeem verwerkt de ontvangen orders en verstuurt de benodigde goederen naar de speciale arbeidsplaatsen. Daar worden ze door de medewerkers gesorteerd, samengevoegd en verpakt. De optimale goederenstroom verkort de wegen, vereenvoudigt het verloop van de werkzaamheden en maakt een bijzonder snelle verzending mogelijk. De arbeidsplaatsen worden consequent volgens ergonomische inzichten ontworpen. Dat is vooral met het oog op het demografisch verloop van belang.
Kosten noch moeite gespaard
Het distributiecentrum inclusief hoogbouwmagazijn heeft een lengte van 80 meter, een breedte van 40 meter en een hoogte van 26 meter. Vanwege de samenstelling van de bodem moest het magazijn op een totaal van 134 heipalen met een diameter van 90 cm worden gebouwd. Deze zijn op een diepte van 16 meter in de grond verankerd. Na het begin van de bouw in de herfst van 2014 en het pannenbier in mei vorig jaar, werd het distributiecentrum in juni officieel in gebruik genomen.
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.
Hoogstraat 110
Postbus 11
5258 ZG Berlicum
Telefoon: +31 (0) 73 503 43 47
E-mail: redactie@mixpress.nl