Voorgevel Aartselaar.jpg

Lecots expansiescenario's

Het Belgische Lecot heeft zijn strategische zinnen gezet op Nederland. Voor die expansie heeft de 'oude dame in de ijzerwaren' twee scenario's klaarliggen.

Het netwerk van vestigingen en buitendienstmedewerkers (90) is dé sterke troef van Lecot. Met 600 medewerkers en 64 vestigingen en een omzet van € 191 mln uit 140.000 artikelen waarvan ongeveer 40.000 uit voorraad is Lecot veruit marktleider in België. “In bouwbeslag hebben we bijvoorbeeld een marktaandeel van meer dan 25%”, zegt Lecot in een interview met MIXpro.

20 in België, 2+2 in Nederland

Zo’n 13% van de Lecot- omzet komt uit e-commerce, 40% uit de winkels, de rest vanuit de binnendienst en de vertegenwoordigers. Groei is belangrijk, zegt Lecot. Dus plande het bedrijf voor de komende jaren nog 20 Belgische vestigingen bovenop de 64 bestaande winkels, in een tempo van 2 of 3 per jaar. “We hebben er 64 en zijn daar eigenlijk de enige partij met vestigingspolitiek.” Maar er is behoefte aan meer groei en die zoekt Lecot nu in Nederland.
“Het leek ons het meest logisch om het in Nederland te proberen. Qua taal hebben we er aansluiting en qua productassortiment is er een overlap van 80%. Kijk bijvoorbeeld naar de maten en normen voor hang- en sluitwerk. Daarin komt België veel meer overeen met Nederland dan met Frankrijk.”

Nederland even overnemen?

“Wees gerust”, tempert Lecot de verwachtingen. “Wij denken niet dat we Nederland even over kunnen nemen. Nederland is een mature markt waar al veel concentratie heeft plaatsgevonden. Daarom bezien we het stap voor stap. We hebben al ervaring met Nederland in de toelevering van de timmerindustrie, maar niet met winkels.” Dus maakte de firma een plan om te starten met eigen winkels. Eerst twee, later nog twee. Dichtbij de grens om vanuit het Belgische netwerk de service te kunnen bieden die Lecot typeert. “Gemakkelijk aan dat scenario is dat we gewend zijn eigen vesti- gingen te bouwen. We kennen alle details en kunnen dan meteen vanuit onze eigen systemen beginnen. Nadeel: we beginnen steeds vanaf nul.”
Bontjer was gestart met dat plan en toen bood de kans zich aan om Biermans over te nemen: dicht bij de grens, vier winkels, allround en ook een familiebedrijf. “Dat gaf ons een jumpstart”, zegt Lecot. Dat Biermans – net als Lecot zelf – lid is van Ferney maakte het nóg eenvoudiger.

In MIXpro 2020-3 verschijnt een uitgebreid interview met Rik Lecot en Marcel Bontjer over de expansieplannen van de Belgische ijzerwarengigant Lecot.

Deel dit bericht

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Word abonnee

  • Ontvang iedere editie van Vakblad MIX
  • Ontvang onze email-nieuwsbrief
  • Toegang tot álle content op MIXonline.nl
  • Inclusief marktcijfers en artikel-archief
  • Geef 3 collega's een login cadeau
  • Een openbaar persoonlijk profiel
  • Je persoonlijke nieuwsoverzicht in MijnMIX
  • Reageren op artikelen
Word abonnee