Waar het merk Koopmans al decennialang een bekende naam is in de schilderswereld, zijn de merken Nelf, Nylo, Zusex en Drenth dit voor de professional. Alle producten van deze merken worden sinds 1997 geproduceerd in de moderne verffabriek in Marrum. Om meer een vuist te maken in de markt en klanten nog beter van dienst te zijn, lanceert het Friese verfhuis een overkoepelend corporate merk: NelfKoopmans.
Met deze stap richt NelfKoopmans haar pijlen op het intensiveren van haar partnership met onder andere groothandels en retailers. Daarnaast biedt het familiebedrijf opdrachtgevers in uiteenlopende marktsegmenten extra services op het gebied van inspecties, advies en periodiek onderhoud. “Wij zijn meer dan een verfproducent. We voelen ons zeer betrokken bij onze dealers. We delen graag ons vakmanschap en willen voor onze klanten altijd net dat stapje extra zetten. Dat is waar NelfKoopmans voor staat”, zegt directeur Paul Dokter.
Overkoepelende merknaam
“De aanleiding voor de overkoepelende merknaam is dat wij decennialang gegroeid zijn als familiebedrijf. Door overnames en fusies is inmiddels een groep van acht merken ontstaan, die allemaal uit één fabriek komen”, verduidelijkt hoofd marketing Alex Hamming. “Allemaal hebben ze hun eigen historie, assortiment en toepassingen: van reguliere verfproducten tot zeer specialistische probleemoplossers. Daarbij ontbrak het aan een overkoepelende identiteit en dat werd steeds minder handig. We hadden duidelijk behoefte aan een corporate merk, dat boven de huidige merken hangt.”
“Het was voor relaties wel eens verwarrend, al die merken van één aanbieder”, voegt Paul Dokter toe, en ook intern was het soms lastig. “Nu hebben we één overkoepelende naam. Dat geeft duidelijkheid en veel meer slagkracht richting zowel de groothandel als retailers.” Alle merken blijven bestaan, waarbij de toevoeging van de naam NelfKoopmans verbindend gaat worden. Op alle verpakkingen wordt in de loop van de tijd het NelfKoopmans logo toegevoegd.
Verbonden door vakmanschap
Dankzij het brede assortiment van deze merken heeft NelfKoopmans voor ieder type schilderwerk de perfecte oplossing in huis. De merken Nelf en Drenth worden veel gebruikt in de bouw en industrie en zijn enigszins uitwisselbaar. Hierdoor kan NelfKoopmans exclusiviteit aan partners aanbieden. Key Accountmanager Myron Dokter: “Met het merk Nelf richten we ons op de particulier, maar dit merk wordt vanwege de goede verwerkbaarheid ook vaak door professionals gebruikt. We willen wegblijven uit de negatieve prijsspiraal en focussen ons op het brengen van onderscheidend vermogen voor winkels. Dat doen we door – in samenspraak met de groothandel - contact te zoeken met opdrachtgevers. Dat deden we overigens ook al, maar gaan we nu intensiveren. Denk bijvoorbeeld aan de beheerder van een gebouw met een VvE. Onze technische adviseurs kunnen hem van advies voorzien en eventueel een inspectie verrichten, waarbij we advies kunnen geven over het type verf en hoe het werk het best uitgevoerd kan worden. Met een tussentijdse- en een eindinspectie én met een onderhoudsplan voor de komende jaren weet hij zeker dat het met de kwaliteit wel goed zit.”
Duurzaamheid als pijler
Een belangrijke pijler voor NelfKoopmans is duurzaamheid. Hamming: “Zo werken we al sinds de start van Koopmans in 1885, het zit ingebakken in onze bedrijfsvisie en merkproposities. Daarmee zijn we onderscheidend, dat is ook een voordeel voor een dealer. Onze productie is CO2 neutraal, dankzij onze eigen windmolen.” De verffabriek in het Friese Marrum ligt in een van de mooiste Unesco-gebieden van Europa: het Waddengebied. ”Onze unieke ligging roept ook verantwoordelijkheid op, we vragen ons altijd af hoe we het nog beter kunnen doen. Dat geldt voor het hele proces, maar natuurlijk ook voor onze verven. Die zijn naast uitstekend smeerbaar ook milieuvriendelijk en daarmee duurzaam.”
Ondersteuning voor de dealer
De verfproducten worden in eigen huis ontwikkeld en geproduceerd. NelfKoopmans beschikt hierbij over bewezen vakmanschap binnen alle afdelingen. “We hebben een eigen R&D-afdeling, tien mensen in de buitendienst en we geven technische ondersteuning. Zij zijn echte specialisten, weten alles van verf en beantwoorden vragen van professionals, schilders en dealers en bieden oplossingen aan. Alles onder het motto ‘wat de uitdaging ook is, er is altijd een manier te vinden hoe iets wél kan of beter kan’. Daarnaast denken we mee met het assortiment, bieden we schappenplannen en presentaties aan en bedenken we promoties.”
“Wij zijn één van de grotere verffabrieken van het land, maar zijn nog steeds een kleine speler. Dat merkt een dealer vooral in het persoonlijke contact en het feit dat we snel kunnen schakelen.” NelfKoopmans gaat komend jaar voor het merk Koopmans ook meer bekendheid genereren voor merk, bijvoorbeeld op social media en YouTube. “Daarmee worden dealers ook geholpen.”
De belangrijkste merken van NelfKoopmans
NelfKoopmans, Marrum, 0518-418 000, www.nelfkoopmans.nl, info@nelfkoopmans.nl
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.
Hoogstraat 110
Postbus 11
5258 ZG Berlicum
Telefoon: +31 (0) 73 503 43 47
E-mail: redactie@mixpress.nl