Volgens onderzoek van GfK Benelux, in opdracht van Tuinbranche Nederland en het Productschap Tuinbouw, is de helft van de daling terug te voeren op de koude aprilmaand. Dit blijkt uit continu marktonderzoek onder 10.000 mensen naar aankopen van tuinartikelen. April 2012 was kouder en somberder dan dezelfde maand in 2011. Hierdoor was de maandomzet ruim € 100 mln minder dan een jaar eerder.
Daarnaast speelde het lage consumentenvertrouwen, het sterk gedaalde aantal verkochte en nieuwgebouwde woningen en het feit dat mensen hun geld oppotten een belangrijke rol.
De omzetdaling van de totale markt was zowel terug te zien bij de categorieën ‘niet-levend’ (€ 1,6 mrd: -5%) en ‘levend’ (€ 1,2 mrd: -9%). Net als in 2011 steeg het aandeel internetaankopen fors, naar inmiddels 8% van het totaal.
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.
Hoogstraat 110
Postbus 11
5258 ZG Berlicum
Telefoon: +31 (0) 73 503 43 47
E-mail: redactie@mixpress.nl