Door de groei van smart home producten en technieken worden huizen steeds slimmer, zuiniger en veiliger. In een serie artikelen gaat MIX dit jaar dieper in op deze ontwikkelingen. Wat zijn de trends? Wat verwachten consumenten? Wie zijn de belangrijkste concurrenten? En welke kansen biedt smarthome voor dhz? In dit artikel: de zoektocht begint online, welke aanbieders hebben dominante posities in de zoekmachines?
Uit de GfK Smart Home Monitor 2020 blijkt dat de bekendheid van de term ‘Smart Home’ in de afgelopen vijf jaar meer dan verdubbeld is. Inmiddels weet bijna een derde van de Nederlanders waar een slim huis voor staat. Er is ook een stijgend aantal consumenten geïnteresseerd in smart home producten en oplossingen: bijna een vijfde verwacht binnen twee jaar een volledig slim huis te hebben. Dankzij smart home producten en oplossingen komen er steeds meer mogelijkheden om een huis slimmer te maken. Dat biedt verkoopkansen voor retailers. Daarbij moet een consument keuze maken uit verschillende aanbieders, die ieder hun eigen propositie hebben.
Bij veel producten start de zoektocht van een koper online. Dat geldt ook voor de relatief jonge productgroep van smart home producten. Als je alleen naar de zoekterm ‘smart home’ kijkt, dan zie je dat de interesse hierin de afgelopen jaren is gestegen. Onderstaande afbeelding laat het aantal zoekopdrachten in Google zien, de meest gebruikte zoekmachine in Nederland.
Een goed vindbare positie in zoekmachines zorgt voor kwalitatief verkeer naar een website. Kwalitatief, omdat consumenten zich online oriënteren of de aanschaf van smart home producten overwegen. Hoe beter aanbieders gevonden worden, hoe groter de kans op verkoop is. Om te analyseren welke websites momenteel goed gevonden worden, hebben we een onderzoek gedaan naar de top-10 van veelgebruikte zoektermen bij smart home.
In de top-10 bij de algemene zoekterm smart home staan heel verschillende websites: van vergelijkingssite tot platform en van informatieve website tot fabrikant. Opvallend is dat de helft van de aanbieders gespecialiseerd is in home-elektronica. Interessant weetje: op de zoekterm Lidl smart home wordt per maand maar liefst 2.400 keer gezocht.
Met een slimme speaker kun je met je stem gekoppelde smart home apparaten aansturen. De aanschaf van smart home apparaten gebeurt vooral bij aanbieders van home-elektronica, volgens de GfK Smart Home Monitor 2020. Het is dan ook logisch dat tijdens de online zoektocht naar slimme speakers met name aanbieders uit deze branche naar voren komen.
Steeds meer mensen beveiligen hun huis met slimme apparaten. Dankzij alarmsystemen, camera’s, slimme detectoren en slimme deurbellen hebben bewoners meer rust en inzicht in en rond het huis. De markt voor smart home beveiliging kun je ruwweg onderverdelen in het aanbod van losse apparaten en die van complete systemen.
Spelen traditionele ijzerwarenwinkels met hun aanbod van hang- en sluitwerk een rol bij de oriëntatie van slimme sloten? Nauwelijks. De eerste plaats is voor slimmedeursloten, een onderdeel van Smart Solution Company. Zij werken samen met fabrikanten van elektrische sloten. Op plek 2 staat de slimmeslotenshop, een gespecialiseerde webshop van Haverkamp in Deventer.
Bij de zoektocht naar een slimme thermostaat zijn het vooral de installateurs, informatieve websites en vergelijkingssites die een goede positie in Google hebben.
Slimme verlichting is niet langer het domein van specialistische aanbieders, maar is steeds vaker terug te vinden bij supermarkten, zoals Lild en woonwinkels, zoals IKEA. Op plek 7 staat dhz-keten Karwei.
Slim tuinieren, slim besproeien of smart garden? Opvallend is dat niet alleen bouwmarkten in de top-10 ontbreken, maar ook tuincentra en de bekende merken van tuinartikelen en -gereedschappen.
De markt voor slimme deurbellen, al dan niet met WiFi, begint volwassen te worden. Naast de bekende online aanbieders hebben home-elektronica aanbieders ook een plek in de top-10.
Ga je in Google op zoek naar slimme gordijnen, dan is de kans niet groot dat je op de eerste pagina een specialistische woonwinkel tegenkomt.
Een consument die (nog) geen slimme apparaten aan wil schaffen, maar ervoor kiest om een bestaand apparaat slim te maken, kan hiervoor een slimme stekker gebruiken.
De zoektocht naar smart home begint online en in veel gevallen start die zoektocht in Google. Zo ook bij smart home producten. Of het nu om generieke zoektermen gaat of specifieke slimme producten, in de top-10 van de zoekresultaten laten de bouwmarkten en de woonwinkels het liggen. Een gemiste kans, omdat een goede positie in de zoekmachines zorgt voor traffic en uiteindelijk voor verkopen.
Wanneer dhz en woonwinkels de kansen van smart home willen oppakken, dan zal het niet meevallen om online nog goede posities te krijgen. Om online toch goed zichtbaar te zijn, zijn er twee opties: aandacht kopen of op zoek gaan naar niche aanbod of naar longtail zoektermen. Wellicht komen daarbij steeds meer kansen te liggen bij de complete, geïntegreerde smart home oplossingen. De bouwmarkten hebben hiervoor namelijk alle slimme productgroepen al in huis.
Deze rapportage is een momentopname van de online situatie eind april 2021. Voor de meting is gebruikgemaakt van de software van SERanking.
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.
Hoogstraat 110
Postbus 11
5258 ZG Berlicum
Telefoon: +31 (0) 73 503 43 47
E-mail: redactie@mixpress.nl