Op de vijfentwintigste verjaardag van Hornbach in Nederland claimt de Duitse bouwmarktketen een marktaandeel van 25%.
Die 25% is het aandeel in de totale omzet van bouwmarkten groter dan 1.000 m2, zoals GfK die in de DIY Recap becijfert. Dat verklaarden directeur Evert de Goede en marketingmanager Maarten Post aan Vakblad MIX. MIX checkte nog of Hornbach wellicht nog een deel van de tuinmarkt in het rekensommetje betrokken had, maar nee, het gaat volgens hen uitsluitend om 25% van GfK's DIY Recap (toegankelijk voor MIX-abonnee's).
Volgens de januari-cijfers van GfK gaat het dan om een slordige € 3,5 mrd (Feb 2021 t/m Jan 2022). Uit een eerdere jaarrekening destilleerde MIX onlangs eindelijk cijfers over Hornbach in Nederland. Toen ging het nog over een aandeel van 21,3% en kwamen we op een dikke € 810 mln voor de veertien winkels uit het boekjaar 2020/2021.
Rekenen we nu opnieuw, dan maakt 25% van € 3,5 mrd een omzet van € 875 mln voor Hornbach met inmiddels 17 Bouwmarkten, een Webshop en één Hornbach Vloeren. Van die euro's zet Hornbach ongeveer 20% online om. Voor de winkels betekent dat dan € 700 mln omzet, stel ongeveer € 39 mln per winkel. Mits je Hornbach Vloeren meetelt als volwaardige bouwmarkt. Maar daarvan zei Evert de Goede dat 'ie € 10 mln tot € 15 mln per winkel verwachtte. Stel dat dat sinds december € 7,5 mln is voor de Hornbach Vloeren in Kerkrade, dan kom je dus op € 692,5 mln voor de 17 bouwmarkten die dan gemiddeld dus dik boven de € 40 mln per winkel uitkomen. En dat maakt dan weer ruim 1% van de totale marktomzet per winkel.
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.
Hoogstraat 110
Postbus 11
5258 ZG Berlicum
Telefoon: +31 (0) 73 503 43 47
E-mail: redactie@mixpress.nl