ZZH_C2CKEYVISUALH01_000_01.jpg

Grohe blijft inzetten op integrale benadering

“Duurzaamheid maakt onderdeel uit van ons DNA.” Duurzaamheid als containerbegrip? Soms is dat het geval. Zo niet bij Grohe, waar duurzaamheid ingebakken zit in hun denken en handelen. In deze Close Up laat het merk zien hoe ze concrete invulling geven aan hun ambities.

“Bij Grohe streven we naar het hoogste niveau van duurzaamheid. Dat is een integraal en essentieel onderdeel van ons DNA en bovendien één van de kernwaarden van ons merk, naast kwaliteit, technologie en design”, zegt Paul Rebergen, Leader Netherlands LIXIL EMENA. “Met integraal bedoelen we een 360° benadering van duurzaamheid, bij zowel werknemers, leveranciers als onze klanten. En ook bij onze processen, producten en de bijbehorende sociale verantwoordelijkheid.”

Omdat Grohe onderdeel uitmaakt van het Japanse LIXIL, zijn de pijlers bij duurzaamheid gebaseerd op hun drie strategische pijlers:

1. Wereldwijd sanitair en hygiëne: sanitair voor iedereen

2. Water besparen en duurzaam omgaan met ons milieu: koolstofvrij en circulair leven

3. Diversiteit en inclusie: iedereen inclusief

Dit zijn de strategische doelen bij duurzaamheid, maar hoe zien deze ambities er in de praktijk uit? Het merk voor complete badkameroplossingen en keukenarmaturen heeft hiervoor verschillende initiatieven ontwikkeld. Deze zijn heel concreet, meetbaar en hebben betrekking op vrijwel alle schakels in de keten. Integraal dus. We noemen een aantal aansprekende voorbeelden.

Zero uitstoot en minder plastic

“Wist je dat Grohe sinds 2020 CO2-neutraal produceert?”, vraagt Marketing Activation Manager Jennifer Voesenek. “Voor de onvermijdelijke CO2-uitstoot hebben we daarbij twee compensatieprojecten. Ons streven is om ieder jaar onze energie-efficiëntie verhogen, op die manier willen we het compensatie-aandeel verminderen. Sinds 2021 zijn bovendien alle verkoopkantoren van Grohe wereldwijd klimaatneutraal.”

“Een tweede initiatief is dat we streven naar minder plastic”, vertelt Channel Manager DIY Annelie Wirds. “Bijvoorbeeld door onze productverpakkingen en plastic onderdelen te vervangen door duurzamere alternatieven. Hiermee zijn we in 2018 begonnen en in het afgelopen jaar hebben we zo ruim 35 miljoen stuks plastic verpakkingen weten te besparen. Daarbij hebben we ook afscheid van onze plastic blisterverpakkingen genomen. Deze zijn inmiddels vervangen door kartonnen verpakkingen.”

Circulaire economie

Om het lineaire model ‘take - make - waste’ te vervangen door een circulair model, biedt Grohe Cradle to Cradle een aantal gecertificeerde producten. Hierbij wordt het gebruik van nieuwe grondstoffen drastisch verminderd en onderdelen van een product hergebruikt bij de productie van nieuwe producten. Dankzij dit C2C-concept worden grondstoffen in principe eindeloos hergebruikt, een aanpak die veel verder gaat dan het traditionele recyclen van producten. Want om zo’n certificering te verkrijgen, wordt een product beoordeeld op de herkomst en het hergebruik van het materiaal, de hernieuwbare energie, het waterbeheer en de sociale rechtvaardigheid. Ook hier is weer sprake van een integrale benadering.

Op dit moment hebben vier producten de Golden Cradle to Cradle®-certificering, waarbij Grohe de ambitie heeft nog meer producten te laten certificeren:

1 Grohe BauEdge S-Size kraan

2 Grohe Eurosmart S-Size kraan

3 Grohe Eurosmart Kitchen kraan

4 Grohe Tempesta doucheset

SilkMove ES-technologie

Al deze bovenstaande kranen hebben bovendien de SilkMove ES-technologie, waarbij ES staat voor ‘energy saving’. Die technologie voorkomt het onnodig gebruik van warm water door alleen koud water te leveren wanneer de greep van de kraan in de middelste stand staat. De SilkMove ES technologie vind je overigens ook terug in de badkamerkranen van Grohe.

Elke druppel telt

Deze technologie is één van de innovaties die het merk in hun producten toepast. Onder de noemer ‘elke druppel telt’ heeft Grohe nog andere slimme technologieën ontwikkeld. “Besparen op water is een actueel onderwerp, ook door klimaatveranderingen”, benadrukt Wirds. “Met onze producten willen we consumenten helpen om hun persoonlijke CO2-voetafdruk te minimaliseren.” Een overzicht:

· Touchless kranen

Grohe biedt een compleet assortiment kranen, die zelfs zonder handen bediend kunnen worden. Dit biedt een gebruiksvriendelijke, hygiënische oplossing, waarbij – dankzij infrarood­-technologie – water wordt bespaard.

· Duurzaam douchen dankzij EcoJoy en TurboStat

Lang wachten tot je de juiste douchetemperatuur hebt gevonden? Dat hoeft niet meer dankzij de Grohe TurboStat technologie. Thermostatenkranen die hiermee zijn uitgerust leveren de gewenste douchetemperatuur binnen een fractie van een seconde en houden deze constant voor de duur van de douche. Hierdoor gaat geen energie en water verloren. Tevens zijn deze producten uitgerust met de waterbesparende EcoJoy technologie, hierbij zorgt de EcoButton voor minder waterverbruik tijdens het douchen, zonder dat je dit merkt. Door het toevoegen van lucht aan het water verbruikt de kraan tot wel 50% minder water. Wil je toch meer water? Druk dan op de EcoButton knop waardoor je de volumegreep verder naar achteren kunt draaien.

· Energiebesparing in de badkamer

Een andere innovatie is de Grohe Sensia Arena. Die combineert de voordelen van een toilet en een bidet, waardoor je per jaar tot 15 kg toiletpapier kunt besparen.

“Om de bewustwording voor waterbesparing te benadrukken, zijn ook onze promoties in de verschillende winkels hierop gericht”, zegt Wirds. “Deze promoties lopen tijdens de zomerperiode, waarbij we met POS-materiaal, banners en additionele informatie op het schap duurzaamheid aandacht geven. In de maand juni biedt een grote winkelketen bovendien een product-plus aan, waarbij je bij aankoop van een thermostaatkraan een douchekop cadeau krijgt. De centrale boodschap bij alle uitingen is: ‘Bespaar tot 50% water’. Met al deze initiatieven werken we samen aan een beter milieu en daarmee een gezondere toekomst.” 

Grohe werkt al jaren stapsgewijs aan een circulaire economie. Het percentage afval dat hergebruikt wordt is 99%, bij het gebruik van messing is dat tot 80%.

Grohe Nederland, Zoetermeer, 088-00 30 700, www.green.grohe.com, dhz-nl@grohe.com

Deel dit bericht

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Word abonnee

  • Ontvang iedere editie van Vakblad MIX
  • Ontvang onze email-nieuwsbrief
  • Toegang tot álle content op MIXonline.nl
  • Inclusief marktcijfers en artikel-archief
  • Geef 3 collega's een login cadeau
  • Een openbaar persoonlijk profiel
  • Je persoonlijke nieuwsoverzicht in MijnMIX
  • Reageren op artikelen
Word abonnee