Op 11 juni brandde een van de magazijnen van Wovar in Groningen af. Wat er na zo’n brand gebeurt met jou als ondernemer, daar praten we over met directeur en oprichter Jesse Keizer en aandeelhouder en mentor Henk Jan Bijmolt.
Toen de vlammen op zaterdagavond uit het pand van Wovar sloegen, liepen Jesse Keizer en Henk Jan Bijmolt wel even hard te vloeken. “We konden het even niet geloven”, zegt Bijmolt. Hij is aandeelhouder, maar geen bestuurder van Wovar en dus niet iedere dag operationeel actief, maar op dat moment ging hij direct in de actiestand. Samen met Jesse Keizer en het hele team van compagnons en medewerkers van Wovar.
“We zijn gewend snel te schakelen, waren blij dat er geen slachtoffers waren. Wat verloren was, waren maar spullen. En we keken meteen naar wat we wél konden”, zegt Bijmolt. “De verzekeraar noemde ons achteraf ‘wereldkampioen wederopbouw’. Want binnen een week draaiden we weer.”
Het ging inderdaad snel. Terwijl de vlammen ’s nachts nog metershoog uit het pand sloegen, zaten ze van Wovar al met 20 man bij elkaar. De volgende ochtend bleken twee van de drie panden nog intact en maandag kwam er via bevriende makelaars meteen al een optie op een derde pand. “Een deel van onze voorraad en ons assortiment hadden we nog leverbaar, we wilden onze medewerkers zo snel mogelijk weer aan het werk hebben en vooral onze klanten kunnen blijven bedienen.” Sowieso gaan ze bij Wovar ver voor hun klanten. En nu helemaal: want voor de brand planden ze reeds een nieuwbouw, die was op groei gericht. En een terugval in klandizie zou een flinke stap terug betekenen.
“Na overleg met de verzekeraar konden we ons personeel al snel melden dat we goed verzekerd waren en dat ze zich over hun salaris geen zorgen hoefden te maken. Ook kon iedereen weer snel aan de slag, in ons nieuwe pand 300 meter verderop”, zegt Bijmolt. “Dat werd ons echt gegund”, zegt Keizer. “Dat is het fijne van een goed netwerk om ons heen. In de tijd na de brand hebben we zo veel steun en hulp gekregen. Dat deed ons echt goed en kwam goed van pas.”
“Vanaf dat moment hebben we onze ochtend- en avondploeg, die al waren ingeroosterd, door laten gaan. Samen met personeel van kantoor hebben we stellingen gehaald, gangpaden bedacht, inpakmateriaal aangeschaft en alle andere benodigdheden besteld. Daarnaast reden vrachtwagens en auto’s af en aan om spullen naar de nieuwe locatie te brengen. We gingen met z’n allen door van zonsopgang tot zonsondergang. Een enorme teamspirit en samenwerking. Zo kregen we het voor elkaar 300 stellingen op te bouwen en meer dan 1000 producten weer bestelbaar te maken.”
“Dan mis je nog steeds heel veel, hè”, zegt Keizer. “Maar we moesten ergens beginnen.” In het belang van de klant werd de beschikbaarheid meteen aangepast. Terwijl ze ook orders hadden kunnen afvangen om later maar te zien hoe ze die uitgeleverd kregen. Bijmolt: “Zo zitten wij niet in elkaar. Backorders wilden we niet. Daar verzuip je zelf in en je maakt er je klant niet blij mee. We hebben steeds helder gecommuniceerd wat we wel op voorraad hadden en wat niet, wat de status was, en wanneer we weer open zouden zijn. We hebben daar ook complimenten voor gekregen van onze klanten.”
Al met al was de website negen dagen offline. Maar niet alle klanten hebben dat gemerkt. Zeker de particulieren niet, die niet iedere week bestellen. En tot op de dag van vandaag missen ze bepaalde assortimenten. Zeker sommige eigen importen, die hebben een langere lead-time. Keizer: “Veel leveranciers hebben hard meegewerkt aan onze herstart. Maar ze konden ook niet alles. Wij snappen ook dat ze niet door ons leeggekocht willen worden, zeker in deze tijd van schaarste.”
Al met al kijken Keizer en Bijmolt tamelijk positief terug op de brand: “We zijn er nog niet. Maar een brand is echt de grootste ramp die je je als ondernemer kunt voorstellen. De steun, de inleving en de compassie die we beleefd hebben, heeft ons heel veel goed gedaan.”
Als geluk bij een ongeluk had Wovar een bedrijfslastenverzekering afgesloten. Bijmolt: “Bij brand dekt die polis de bedrijfslasten. En pas op dat moment kom je erachter hoe fijn het is als je je geen zorgen hoeft te maken over je huur, je salarissen en je andere vaste lasten. Dan kun je je vol concentreren op de herstart van je bedrijf. Want uiteraard wil je zo snel mogelijk weer in de running zijn en niet op de uitkering van de verzekeraar teren. Dat is voor hen ook beter, dus helpen ze je waar ze kunnen. Ik adviseer dan ook iedere ondernemer om zo’n verzekering serieus te overwegen.”
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.
Hoogstraat 110
Postbus 11
5258 ZG Berlicum
Telefoon: +31 (0) 73 503 43 47
E-mail: redactie@mixpress.nl