Maar de kunst is om er elke week één te maken! Eén van de eerste adviezen die ik kreeg toen ik jaren geleden startte in mijn rol als Manager Prijs & Promoties. En die ik nu nog steeds met regelmaat herhaal.
Door Christian Hogeveen van Adrem Retail
Ook al is een promotie-strategie veel meer dan een goede folder, het principe staat. Een goede promotiestrategie is geen toevalstreffer. Om week in week uit het maximale uit je promotiestrategie te halen heb je goede mensen nodig, de juiste technologie en een goed proces. In de volgende twee artikelen gaan we hier dieper op in, maar we beginnen bij het begin; waarom zou je als retailer een promotiestrategie willen hebben?
Het is niet helemaal zwartwit, maar iedere retailer kiest in de basis voor een Every Day Low Pricing strategie, of een high-low strategie. Denk bijvoorbeeld aan Aldi versus Albert Heijn. Waar Aldi haar klanten gerust wil stellen met een vaste lage prijs, kiest Albert Heijn ervoor om met aanbiedingen en grote promotiecampagnes zoals ‘Hamsteren’ klanten naar de winkel te krijgen. In de wereld van de doe-het-zelf is Hornbach hét voorbeeld van een EDLP-strategie, waar veel andere formules voor high-low kiezen.
In de praktijk zijn er maar weinig retailers die het lukt om volledig met vaste lage prijzen te werken, zelfs Walmart, groot geworden met EDLP, heeft gedeeltelijk een high-low strategie.
Dichterbij huis voert Jumbo ook een strategie die een combinatie is van EDLP en high-low. Voor sommige categorieën is het ook bijna niet meer te doen om vast te houden aan een vaste lage prijs, denk aan een krat bier of shampoo die vrijwel altijd in de aanbieding gekocht worden. Net als de emmers latex in de bouwmarkten zijn deze producten, en dan met name de A-merken, afhankelijk van promoties.
In 2011 verscheen er een groot onderzoek van de Stanford Graduate School of Business naar EDLP versus high-low bij supermarkten. De conclusie? Het doen van promoties leverde meer omzet op. Maar belangrijker nog, het is erg duur om van een high-low strategie over te stappen naar een EDLP-strategie, omdat je als retailer veel moet investeren om klanten ervan te overtuigen dat je echt de goedkoopste bent. Heb je dus éénmaal de keuze gemaakt om te starten met promoties, dan kun je nauwelijks nog terug naar EDLP.
We besteden er veel tijd en handenvol geld aan: het formuleren van onze missie, visie, onze ‘brand purpose’, onze ‘why’. Hoe je het ook wil noemen, we willen concreet maken waarvoor we hier op aarde zijn. Uiteindelijk is het minder ingewikkeld dan we het vaak maken, als retailer verkopen we een oplossing aan een consument. Die oplossing is een dienst of product waar de consument wat aan heeft. En vrijwel elke retailer wil morgen meer verkopen, aan meer klanten. Oftewel, we willen groeien. Dus we openen nieuwe vestigingen, trainen ons personeel, breiden ons assortiment uit en we gaan adverteren.
In essentie heb je maar 2 dingen nodig om meer omzet te doen, meer verkopen, tegen een hogere prijs, kortweg P*Q. Waar P staat voor Prijs en Q voor het aantal verkochte stuks. De P is onder andere te beïnvloeden door je prijzen te verhogen en door je assortiment te optimaliseren. De Q kun je beïnvloeden door meer mensen in je winkel of webshop te krijgen (traffic), door een groter percentage van deze mensen iets te verkopen (conversie), door ze meer of duurdere stuks te verkopen (bonbedrag) en door ze vaker terug te laten komen (retentie). Op al deze onderdelen kan een goede promotiestrategie je helpen.
Bedenk als retailer goed of een promotiestrategie je gaat helpen in het bereiken van je doelstelling. Als je meer stuks wilt verkopen kun je ook de verkoopvaardigheden van je personeel trainen of het bestelproces van je webshop beter maken. Wil je meer klanten in de winkel dan kun je ook meer budget vrijmaken om reclame te maken. Eénmaal gekozen voor een high-low spel is het lastig om daar weer vanaf te komen.
Ervan overtuigd dat promoties gaan bijdragen aan je groeidoelstelling? Bedenk dan waar de meeste kansen liggen. Heb je meer klanten nodig? Een hogere conversie? Richt je promotiemechanismes daarop in. Bedenk ook goed met welk deel van je assortiment je wilt groeien en gooi niet je hele winkel in de uitverkoop.
Vervolgens moet er nog een hoop gebeuren; er moet voldoende ingekocht worden, je moet je klant goed bereiken en de kassa moet het goed doen. Daar gaan we in MIX 2023-4 verder op in.
Christian Hogeveen was jarenlang manager pricing & promotion bij Intergamma en werkt tegenwoordig vanuit Adrem Retail op interim- en advies-basis. Onder andere bij Hema. Zie www.adremretail.nl
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.
Hoogstraat 110
Postbus 11
5258 ZG Berlicum
Telefoon: +31 (0) 73 503 43 47
E-mail: redactie@mixpress.nl