Met EZ-Pim krijgen leveranciers en vakhandels een PIM-oplossing die is gemaakt voor en door de markt. Voor de ontwikkeling sloeg Intermix de handen ineen met EZ-base en de aangesloten inkoopverenigingen. “EZ-Pim is specifiek ontstaan als antwoord op de concrete uitdagingen waar de branche mee worstelt”, aldus Intermix- directeur Perez Pijnenburg.
De branchebrede uitrol van EZ-Pim is begin dit jaar gestart, maar het idee voor het PIM-systeem ontstond al zeker vier jaar geleden. Over de ontstaansgeschiedenis zegt EZ-base-directeur Ron van den Bosch, ook aangeschoven voor het interview met MIXpro: “EZ-base is sinds 2006 de datapool voor de ijzerwaren-, gereedschappen- en verfbranche, opgezet door de inkoopverenigingen. In de loop van de tijd heeft Intermix software ontwikkeld die aansluit bij EZ-base, zoals marketingcommunicatieplatform IJzersterk en later EZ-Mix: een e-commercepakket met een volledige integratie van EZ-base-productdata. We kwamen samen tot de conclusie, op basis van geluiden in de markt, dat we een PIM misten: dat zo’n oplossing gestoeld op unieke databasekennis veel waarde zou kunnen toevoegen voor de branche. Die oplossing is er nu.”
Pijnenburg spreekt liever van een brancheconcept dan van een softwarepakket. Gevraagd naar het onderscheidende vermogen zegt hij over EZ-Pim: “Er zijn allerlei PIM-systemen met hele mooie features, maar er was nog geen oplossing die in alles rekening houdt met de specifieke problemen en uitdagingen van deze markt. Bij EZ-Pim, een initiatief van Intermix en EZ-base, is dat het vertrekpunt geweest. Het biedt uitkomst aan de hele bedrijfskolom, waardoor er als het ware een community ontstaat: alles wat de branche nodig heeft zit erin, en anders komt het erin. Door deze synergie kunnen datastromen ook veel beter worden ingericht door de gehele branche, zonder ingewikkelde en foutgevoelige koppelingen te ontwikkelen. Op het gebied van connectiviteit, flexibiliteit en gebruiksvriendelijkheid hebben we een nieuwe standaard gezet.”
Intermix heeft decennialange ervaring met de ontwikkeling van PIM-software, maar voor EZ-Pim werd een blanco vel op de tekentafel gelegd. “We zijn opnieuw gaan bouwen om te kunnen voldoen aan de eisen van nu”, zegt Pijnenburg. “Een verfgrossier heeft andere behoeften dan een groothandel in ijzerwaren of tuinproducten. EZ-Pim biedt de mogelijkheid om alle data direct te classificeren en normaliseren naar de verschillende branchestandaarden zoals ETIM, EZ-base, GS1 etcetera. In een overzichtelijk dashboard zien leveranciers meteen wat ze moeten doen om de slag te maken van de eigen productinformatie naar de wens van de klant.”
Vakhandels die EZ-Pim in gebruik nemen, beschikken direct over een productinformatiesysteem met een continue flow van verrijkte data vanuit EZ-base. “Hierdoor maken ze een vliegende start”, aldus Pijnenburg. “Voor de vakhandel is het ook belangrijk om controle te hebben en houden. In EZ-Pim kunnen ze productdata aanvullen en aanpassen, naar believen assortimenten toevoegen en eigen classificaties aanmaken voor hun webshop bijvoorbeeld. Zo beschikken ze continu over verrijkte en genormaliseerde data, waar ze allerlei aanvullingen op kunnen doen, terwijl de wijzigingen op de achtergrond automatisch worden gesynchroniseerd. Die multi-bronnensystematiek maakt EZ-Pim zo gebruiksvriendelijk en uniek.”
Intermix ziet dat EZ-Pim goed wordt ontvangen door leveranciers, vakhandels en inkoopverenigingen. Het bedrijf verwacht dat eind dit jaar zo’n tweehonderd bedrijven gebruik zullen maken van de oplossing. De inkoopverenigingen dragen bij aan de adoptie onder hun leden. “Met EZ-Pim kunnen vakhandels hun eigen sausje over de gegevens uit de datapool gieten en zo onderscheidend vermogen creëren, terwijl ze zeker weten dat alle informatie altijd kloppend blijft. Met EZ-Pim laten inkoopverenigingen hun leden voorsorteren op de toekomst.”
Wat vinden de partners achter EZ-base van de introductie van EZ-Pim?
“Lang gekoesterde wens”
“Met EZ-Pim gaat een langer gekoesterde wens in vervulling. Data, en vooral productdata, staat steeds meer centraal in de onderneming. Een PIM-systeem heb je dan ook minimaal nodig om de diversiteit aan afzetkanalen goed te kunnen bedienen. Het overgrote deel van de aangesloten groothandels hebben momenteel geen eigen PIM-systeem. EZ-Pim komt dan ook op het juiste moment. Door het concept gezamenlijk te omarmen zijn we nu in staat om tegen een aantrekkelijk tarief de groothandels een kwalitatief hoogwaardig en professioneel PIM-systeem aan te bieden. Maar ook voor onze leveranciers gaat het veel betekenen. Zij krijgen met EZ-Pim de mogelijkheid om verschillende kanalen te bedienen. Ieder kanaal met zijn eigen standaard: EZ-base, ETIM of GS1 bijvoorbeeld.”
Marc de Dobbelaere, algemeen directeur Zevij-Necomij
“Leden op toekomst voorbereiden”
Ferney verwacht dat ieder bedrijf in onze branche binnen een aantal jaren een PIM-systeem nodig heeft om de uitgebreide productinformatie van handelsrelaties te kunnen beheren. Omdat een artikel binnen een organisatie steeds belangrijker wordt en er steeds meer informatie beschikbaar komt, is het noodzakelijk om deze informatie gestructureerd op te kunnen slaan. De datadistributie tussen leveranciers, Ferney, leden en EZ-base zal dan ook steeds verder uitbreiden. Door in te zetten op EZ-Pim wil Ferney haar leden op de toekomst voorbereiden.
Toegevoegde waarde EZ-Pim voor Ferney en haar leden:
Gert Rademaker, algemeen directeur Ferney
“Baanbrekend softwarepakket”
“Copagro wil zich met zijn ledengroep uit de verfbranche richten op belangrijke pijlers als logistieke-, prijs- en rijke productinformatie. Om deze informatie gestructureerd door de keten te distribueren, vinden Copagro en zijn leden het noodzakelijk om PIM-software aan te schaffen. Als investering hebben wij daarom voor alle leden een licentie aangeschaft op EZ-Pim om zo binnen de verfbranche voor te sorteren op de toekomst. Op korte termijn willen we samen met EZ-base alle leveranciers via deze software aansluiten, zodat de distributie van de verschillende soorten productinformatie tussen Copagro, de leden en leveranciers zo efficiënt mogelijk kan verlopen. Wij willen leveranciers dan ook oproepen om óók gebruik te gaan maken van het baanbrekende softwarepakket EZ-Pim, dat in de komende jaren zal uitgroeien tot een onmisbare link tussen de verschillende bedrijven in de branche. Met EZ-Pim krijgen onze leden een gevulde PIM-oplossing, met alle gegevens – logistieke, commerciële en rijke data – van de assortimenten die Copagro aanbiedt.”
Gaétan Le Fevre, managing director Copagro
“Grote slagen maken met elkaar”
“Productdata beheren is voor velen ingewikkeld, foutgevoelig en het neemt veel tijd in beslag. En dat is niet wat onze Transferro-leden willen. Sommige leden werken al langer met PIM, andere beheren productinformatie vaak in diverse databases en systemen. Een totaaloverzicht ontbreekt, productdata is incorrect, niet up-to-date of incompleet. Tot nu toe zijn PIM-systemen best wel complex gebleken, en erg kostbaar. Dankzij de krachtenbundeling van de inkooporganisaties is het nu mogelijk om op een betrekkelijk eenvoudige, maar ook voordelige wijze een PIM te faciliteren. Als met EZ-Pim data kunnen worden geïmporteerd vanuit verschillende bronnen en dat gecentraliseerd kan worden in één systeem, dan maken we grote slagen met elkaar. Het meest ideaal is dat op basis van data vanuit EZ-base te doen. Leden kunnen dan ontbrekende leveranciers betrekkelijk eenvoudig aanvullen of in een eigen PIM-omgeving verrijken. De vraag is niet meer óf een bedrijf een PIM gaat inrichten, maar vooral wanneer.”
Arap-John Tigchelaar, directeur Transferro
EZ-Pim, Sliedrecht, 0184.433.017, info@ez-pim.nl, www.ez-pim.nl
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.
Hoogstraat 110
Postbus 11
5258 ZG Berlicum
Telefoon: +31 (0) 73 503 43 47
E-mail: redactie@mixpress.nl