Volgens Van den Beukel gaat het om de grootste wijziging voor de producenten van veiligheidsschoenen sinds 2011. “Wij zijn blij met de nieuwe normering. Niet alleen omdat die nieuwe regels meer duidelijkheid bieden voor producenten, groothandel en gebruikers, maar ook omdat inferieure kwaliteit aan het licht gaat komen.”
Om mee te kunnen met deze nieuwe ontwikkeling, moeten vooral de fabrikanten in het midden en aan de onderkant van de markt veel moeite doen, verwacht Van den Beukel. “De aangepaste norm gaat voor een duidelijkere splitsing in de markt zorgen. Bovendien zorgt de nieuwe norm ervoor dat de veiligheid van alle genormeerde schoenen nog veiliger zijn. Daarmee zijn de dragers ervan dus nog beter beschermd.”
Aan de normering voor veiligheidsschoenen zijn sinds dit jaar enkele nieuwe eisen toegevoegd. Van den Beukel: “Belangrijk zijn de aangescherpte verplichte eisen aan de slipweerstand. Er zit een bepaalde mate van antislip in de basisnormering SB, die minimaal nodig voor de EN 20345:2022. Binnen die norm is nu een basistest antislip opgenomen. De aanvullende test SR is extra streng geworden. Producten die voorheen in de 2011-norm de maximale SRC-test gewoon haalden, halen in de 2022-norm de nieuwe SR test niet.”
Hetzelfde geldt voor laddergrip. “We zien in de markt veel sneakers met gladde zool. Een potentieel gevaar bij ladderlopen omdat je snel van een trede kunt afschieten. Door toevoeging van LG wordt nu aangegeven of een schoen veilig is om op ladders te werken. Dat betekent dat een schoen voldoende profiel, of minimaal een hak, moet hebben om te voorkomen dat je wegglijdt.”
Voor schoenen en laarzen met een metalen antiperforatiezool verandert er in EN 20345:2022 niets. Daarvoor blijft de bestaande codering P gelden. “Een tussenzool van metaal of staal biedt voldoende bescherming tegen spijkers, schroeven of andere scherpe elementen”, zegt Van den Beukel.
“Maar je ziet steeds meer antiperforatiezolen met een gewoven stof als beschermende tussenzool. De kans op falen is bij die zolen groter dus daarom gelden voor de niet-metalen antiperforatiezolen wel nieuwe regels. Bij de testen van die tussenzolen wordt nu onderscheid gemaakt tussen bescherming tegen indringing van een grote en kleine spijker, die respectievelijk een PL of PS-code opleveren.”
Een nieuwe toevoeging aan de norm voor veiligheidsschoenen heeft betrekking op de kruip- of overneus. “Daar werden nog geen eisen aan gesteld, waardoor van sommige schoenen de stalen neus al snel zichtbaar was. In de aangepaste norm is daarvoor nu de code Scuff Cap (SC) opgenomen. Producenten moeten aantonen dat de kruipneus voldoende bescherming biedt tegen slijtage van de neus van de schoen.”
Niet nieuw, maar wel aangepast zijn de regels voor waterdichtheid. Als een schoen volledig waterdicht is, krijgt het de codering WR. De bestaande codering WRU wordt niet meer gebruikt. “Daarmee ontstaat een duidelijk verschil tussen premium en basis waterdicht. Nu is er ook S7, S7S en S7L en dit is dus meteen duidelijk herkenbaar als getest waterdicht schoeisel. Een goede ontwikkeling volgens ons”, zegt Van den Beukel.
Hoewel Van den Beukel blij is met de aanscherping en uitbreiding van de normering, gaan de eisen wat hem betreft nog niet ver genoeg. “Als koploper door innovatie lopen wij al vele jaren voor op de markt met slimme innovaties en oplossingen. Bijvoorbeeld op het gebied van de enkelbescherming. Daarom had het wat ons betreft allemaal nog wel wat strenger gemogen. Voor werken in de bouw en infra geldt wat ons betreft dat het niet veilig genoeg kan.”
Zo betreurt hij het dat er nog steeds geen normen zijn voor de zichtbaarheid van veiligheidsschoenen. “Die zijn er wel als het gaat om de kleding, maar ondanks de goede ervaringen met onze high visibility schoenen, is daar nog steeds geen normering voor. Terwijl die zichtbaarheid juist zo belangrijk is, bijvoorbeeld bij wegwerkzaamheden, die vaak ook in het donker worden uitgevoerd.”
Van den Beukel benadrukt dat de producent, ondanks deze voorsprong op sommige onderdelen, zelf ook weer moet doorontwikkelen om de bestaande en nieuw te ontwikkelen schoenen en laarzen gecertificeerd te krijgen. “Wij worden zelf ook weer uitgedaagd om verder te denken en te innoveren. We willen voorop blijven lopen dus de aanpassing is voor ons een mooie trigger.”
“De aangepaste norm gaat voor een duidelijkere splitsing in de markt zorgen”
Binnen het Buckbootz-assortiment zijn momenteel de nieuwe instapper B1180 en de leren laars BVIZ5 ORBK volgens EN 20345:2022 gecertificeerd. “Het spreekt voor zich dat we ons bij de ontwikkeling van nieuwe modellen focussen op de nieuwe norm als minimale kwalificatie.”
Na een periode waarin de markt soms ver voor liep op de bestaande normeringen, gelden voor de producenten van veiligheidsschoenen sinds begin dit jaar aangescherpte eisen. “Sinds 1 januari geldt de normering EN 20345:2022. Daarin zijn bestaande vereisten aangescherpt en enkele nieuwe eisen opgenomen”, zegt Bas van den Beukel, managing director van Buckler Boots. “Eisen die ons bovendien weer triggeren om ons assortiment verder te verbeteren.”
De invoering van de norm EN 20345:2022 betekent dat veiligheidsschoenen die na 1 januari 2023 geproduceerd worden, aan de nieuwe eisen moeten voldoen. De schoenen die al gecertificeerd waren vóór 1 januari 2023 mogen ook nog geproduceerd en verkocht worden op het oude certificaat zolang dat geldig is. De certificaten van de schoenen die geproduceerd zijn tot en met december 2022 gelden voor een periode van vijf jaar. “Dat houdt dus in dat de markt tot uiterlijk 2027 met twee verschillende normen te maken heeft”, zegt Van den Beukel.
Om de dealers zorgvuldig te informeren over de wijzigingen en te ondersteunen bij de overgang, besteedt Buckler Boots de komende tijd extra veel aandacht aan training en ondersteuning. “We krijgen nu al vragen van klanten die meer willen weten over de exacte gevolgen van de nieuwe normering voor de handel. Daarover kunnen wij ze adviseren. En door onze dealers goed te trainen, zorgen we dat ze voldoende kennis hebben om hun klanten de juiste veiligheidsschoen aan te kunnen bieden. Zo werken we samen aan een nog veiligere werkplek.”
Buckler Boots, Tilburg, 013.203.24.34, info@buckbootz.nl, www.buckbootz.nl
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.
Hoogstraat 110
Postbus 11
5258 ZG Berlicum
Telefoon: +31 (0) 73 503 43 47
E-mail: redactie@mixpress.nl