DSG-directeur Nanne Batelaan trad toe tot het bestuur van Ketenstandaard. Hij ziet de bouwgroothandel als een 'zandloper' informatie filteren die van de ene partij naar de ander loopt. Een gezamenlijke taal voor de hele keten is voor hem dé uitdaging in de digitalisering van de bouw.
Nanne Batelaan is Directeur Digital Commerce & IT bij De Stiho Groep (DSG). Nanne is door Hibin voorgedragen als vertegenwoordiger van bouwtoeleveranciers in het bestuur van Ketenstandaard Bouw en Techniek.
Met meerdere sterke formules in de bouwgroothandel levert DSG sinds 1926 aan bouwend Nederland. Het daarbij samenwerken met veel verschillende mensen vind ik mooi, samen bouwen we aan beter!
Dat we met Microsoft Power BI tegenwoordig dynamische bedrijfsinformatie van DSG op elk moment beschikbaar hebben voor alle collega’s. Ook onze vorkheftruckchauffeurs zien op hun tablet alle belangrijke informatie die ze nodig hebben. Dat informatie makkelijker en sneller beschikbaar is, maakt het werk voor iedereen leuker en we kunnen daardoor klanten beter helpen.
Groothandels van bouwmaterialen werken samen met vele honderden toeleveranciers en leveren producten aan tienduizenden klanten. Dat gaat dus om miljoenen transacties en miljarden datapunten. Als een soort zandloper filteren wij als groothandel informatie van de ene naar de ander partij. Deze vitale rol moeten we zo slim mogelijk organiseren en daar is nog een wereld te winnen.
We moeten vanuit de hele keten een gezamenlijke taal ontwikkelen in plaats van te blijven denken als individuele groothandel. Dit is een van onze uitdagingen als het gaat om digitaliseren. Uiteindelijk doen we dit voor onze klanten. Het eenduidig beschikbaar stellen van data helpt onze afnemers bij het maken van betere keuzes. Zeker ook met het oog op de extra duurzaamheidskenmerken die er nu zijn en nog aankomen.
De DICO en de ETIM Standaard spelen een belangrijke rol. Met een goed beheer van deze standaarden kan Ketenstandaard waarde toevoegen aan de keten. Grote bouwbedrijven en installatiebedrijven werken ermee, maar kleinere klanten zijn vaak minder gedigitaliseerd. Daar kunnen wij bij helpen. Vanuit DSG werken we ook al lang met DICO en ETIM, maar we kunnen deze standaarden nog beter benutten, bijvoorbeeld door meer DICO-berichten te gebruiken.
Via onze verkopers gaan we ervoor zorgen dat ook meer van onze klanten met standaarden gaan werken. Het werkt voor iedereen efficiënter wanneer informatie meer geautomatiseerd is. Als je meteen alle actuele informatie bij de hand hebt, kan je bijvoorbeeld sneller offertes maken, facturen worden eerder betaald en het werkt veiliger.
Ik ben nieuwsgierig, stel veel vragen. Ook vragen die een ander misschien lastig vindt om te stellen. Verder probeer ik dingen in beweging te krijgen en resultaat te boeken. Ik rond liever drie dingen goed af dan dat ik tien projecten langdurig in de lucht houd.
Bij Hibin en bij bouwtoeleveranciers ga ik polsen hoe zij in de wedstrijd zitten, dan kan ik die thema’s inbrengen in het bestuur. Ook zorg ik ervoor dat ik voor iedereen bereikbaar ben. Ik doe meteen een oproep aan alle bouwmaterialengroothandels: laat me weten welke ideeën jullie hebben zodat we als sector beter digitaal en gestandaardiseerd kunnen samenwerken!
Moedig voorwaarts! Ik houd ervan een visie echt te realiseren. Net als met langeafstand hardlopen – iets wat ik graag doe – moet je ook bij projecten altijd beginnen met een eerste stap. Daarna geniet ik van de reis op weg naar de bestemming.
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.
Hoogstraat 110
Postbus 11
5258 ZG Berlicum
Telefoon: +31 (0) 73 503 43 47
E-mail: redactie@mixpress.nl