Als uitvinder van de tegelsnijplank heeft de Spaanse fabrikant van tegelgereedschappen Rubi zich wereldwijd een prominente positie onder tegelzetters verworven. Binnenkort presenteert de producent een nieuwe lijmkam, die in samenwerking met Weber is ontwikkeld. “Het meest recente voorbeeld van onze continue innovatiedrang. We hebben samen de lijmkam herontdekt met een gebogen kam van rubber met speciale vertanding”, zegt Engbert Broekman, directeur van Rubi Benelux. De noviteit komt in augustus op de Benelux-markt.
Rubi is een familiebedrijf dat in het gelijknamige dorp vlakbij Barcelona werd opgericht en inmiddels wereldwijd tegelgereedschappen op de markt brengt. In Nederland is de producent 20 jaar actief met een Benelux-team, waarvan Broekman negentien jaar deel uitmaakt. “Wij verkopen onze gereedschappen uitsluitend via de handel en hebben een uitgebreid netwerk waarmee we nauw samenwerken. Van het beantwoorden van een gerichte vraag tot het geven van een demonstratie in de vestiging van een handelspartner: we delen onze kennis graag om gebruikers van onze gereedschappen zo goed mogelijk te ondersteunen.”
Het grootste deel van het assortiment van Rubi wordt in fabrieken verspreid over Spanje en Duitsland geproduceerd. “Voor ons een belangrijk gegeven omdat we zo niet alleen de juiste kwaliteit kunnen garanderen, maar bovendien biedt het duurzame voordelen. Bijvoorbeeld op het gebied van logistiek. De gevolgen van onze distributie – en daarmee onze footprint – kunnen we hierdoor beperkt houden. Daarvan profiteren onze handelspartners ook.”
Niet alleen op het gebied van transport speelt duurzaamheid een rol in de bedrijfsvoering van de producent. Broekman: “We zijn ook druk bezig met alle verpakkingsmaterialen die we gebruiken en zoeken manieren om die zo minimaal mogelijk in te zetten. En voor de materialen die we wel gebruiken voor de verpakkingen kijken we naar de duurzame of circulaire alternatieven die er zijn.”
Behalve voor de productie en distributie van de gereedschappen voor tegelzetters voelt Rubi zich ook verantwoordelijk voor kennisoverdracht. “Dat doen we op verschillende fronten”, zegt Broekman. “We zijn regelmatig bij handelspartners in de vestiging voor demonstraties. Dat doen we het liefst tijdens vakavonden, want voor demonstraties overdag zijn de gebruikers van onze gereedschappen te druk.” Ook bij Rubi zelf in Breda worden demonstraties en trainingen gegeven.
Daarnaast wordt veel aandacht besteed aan jong vaktalent. “Een collega verzorgt met grote regelmaat trainingen op scholen om de leerlingen daar gericht kennis te laten maken met het snijden van bijvoorbeeld grootformaat tegels. Tijdens de opleiding wordt de leerling tegelzetters wel geleerd hoe ze een tegel moeten snijden, maar met grootformaat werken ze niet zo snel. Terwijl ze daar in de praktijk wel steeds meer mee te maken gaan krijgen, net als de huidige tegelzetters.”
Om die scholingen nog beter te borgen, werkt Rubi momenteel aan een eigen academy. “We hebben de plannen nog niet definitief, maar er liggen verschillende concepten. Zoals een samenwerking met een van onze handelspartners die veel tegelzetters in zijn klantenbestand heeft. Dan kunnen we opleidingen van de Rubi Academy in de vestiging aanbieden. Maar ook opleidingen bij ons in huis zijn een optie, al zal niet iedereen altijd zin en tijd hebben om naar Breda te komen.”
Vast staat al wel dat de trainingen en opleidingen van de academy gedetailleerd en inhoudelijk zullen zijn. “We krijgen nu vaak na demonstraties bij handelspartners al terug dat de demonstratie meer op een complete opleiding leek. Zoveel kennis delen we tijdens die demo’s.”
Het team van Rubi Benelux hecht veel waarde aan de ervaringen van de gebruikers van de gereedschappen. “Tijdens trainingen, maar ook bij een bezoek aan de vestiging van handelspartners vragen we altijd hoe het werken met de gereedschappen bevalt. Dan horen we vanzelf punten die mogelijk anders of nog slimmer kunnen. Die informatie van klanten en medewerkers van de groothandels delen wij met onze R&D-afdeling als input voor aanpassingen of zelfs nieuwe gereedschappen. Zo kunnen we samen met de gebruikers en handelspartners zorgen voor een assortiment dat altijd past bij de behoefte van de markt. Vandaag en morgen.”
Daarbij richt de producent zich sinds jaar en dag op de tegelzetters. “Sinds enige tijd richten we ons ook actief op hoveniers. Keramiek wordt in de tuin steeds vaker toegepast en voor het bewerken van die keramische tegels is ander gereedschap nodig dan voor het beton. De andere samenstelling van de materialen vraagt specialistisch gereedschap waarin wij snel en uitgebreid kunnen voorzien. En samen met hoveniers werken we aan nieuwe producten waaraan zij specifiek behoefte hebben”
Een gezonde toekomst bestaat voor producent Rubi uit veel meer dan alleen economische voorspoed. Broekman: “Wij zijn en blijven een familiebedrijf en willen als organisatie ook maatschappelijk iets toevoegen. Mede daarom zijn we al jaren sponsor van de Stichting ALS en betrokken bij de organisatie van Tour du ALS.”
Daarnaast is Rubi al jaren sponsor van het NK Tegelzetten tijdens Skills the Finals. “Jong vaktalent moeten we koesteren. Daarom stellen wij onze snijplanken en andere gereedschappen beschikbaar aan de deelnemers van de finaleronde. Wij vinden het belangrijk om te investeren in het ambacht tegelzetten. Gelukkig zien steeds meer jongeren in dat je door met je handen te werken een goed belegde boterham kunt verdienen terwijl je iets blijvends maakt.”
Naast uitgebreide ondersteuning en demonstraties op de vestigingsvloer biedt Rubi handelspartners ook de gelegenheid om een APK dag te organiseren voor hun klanten. “Die organiseren we regelmatig. De tegelzetters onder de klanten van de groothandel kunnen dan langskomen met hun gereedschappen en die worden door ons dan nagekeken en waar nodig opnieuw afgesteld. Van die service plukt de groothandel ook zijn vruchten, want het wordt door de klanten erg gewaardeerd.”
Als een van de initiatiefnemers van het Tegelplein op de Bouwbeurs, toont Rubi volgens Broekman ook haar betrokkenheid bij de tegelbranche. “Samen met andere fabrikanten waaronder Ardex, Wedi, Schlüter Systems, Rako, Schönox, en brancheorganisatie Bovatin hebben we weer een joint venture gesloten. Op de Bouwbeurs van 2025 presenteren we ons gezamenlijk als tegelbranche op het Tegelplein. Door de krachten te bundelen en samen één groot plein te vormen, zetten we de totale tegelbranche dan centraal.”
Rubi Benelux, Breda, 076.572.92.00, rubibenelux@rubi.com, www.rubi.com
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.
Hoogstraat 110
Postbus 11
5258 ZG Berlicum
Telefoon: +31 (0) 73 503 43 47
E-mail: redactie@mixpress.nl