GROHE heeft duurzaamheid grondig doorgevoerd in zijn bedrijf en filosofie. Zo produceert het sanitairmerk wereldwijd CO2-neutraal en gebruikt het zo min mogelijk plastic in productverpakkingen. Het doel van het kwaliteitsmerk is dan ook om ‘Pure Freude an Wasser’ aan klanten te leveren. Om dit op een duurzame manier te kunnen doen heeft het Duitse merk innovatie en watermanagement hoog in het vaandel staan.
“GROHE creëert slimme, levensverbeterende en duurzame oplossingen die gericht zijn op de behoeften van de klant”, zegt Annelie Wirds, Leader DIY en E-Com Netherlands. Om hiervoor bruikbare inzichten te krijgen heeft GROHE dit voorjaar een grootschalig onderzoek naar douchegedrag gehouden. “Eén van de opvallende zaken is dat maar liefst 67% van de respondenten douchen associeert met ontspanning”, zegt Marketing Activation Manager Jennifer Voesenek. “Dit wordt gevolgd door me-time (43%) en douchen als ritueel om de dag mee te beginnen of af te sluiten (34%). Douchen brengt een beetje geluk in ons leven, waarbij we individuele voorkeuren en behoeften hebben.” Een andere reden voor meer doucheplezier is een comfortabele sfeer: ruim 30% van de respondenten vindt design en een fijne omgeving in de badkamer belangrijk. “Met douchesystemen, kranen en accessoires uit de GROHE Colors Collectie wordt een badkamer eenvoudig voorzien van een kleurboost.”
Om de dag energiek en fris te beginnen zegt 15% vaak te zingen onder de douche. Ook een verkwikkende douchestraal – zoals van de GROHE Jet of de GROHE Massage – kan de perfecte aanvulling zijn op het spa-momentje thuis. Bij het douchen vindt trouwens 80% van de respondenten controle over de waterstroom en -temperatuur heel belangrijk. Dat wordt gevolgd door de mogelijkheid om eenvoudig te kunnen wisselen tussen hoofd- en handdouche (47%) en de aanwezigheid van waterbesparende functies (44%).
Om aan deze wensen te voldoen, zijn de GROHE Vitalio Start (rond) of Comfort (vierkant) 250 ideale oplossingen. De hoofddouche levert een ontspannende Rain Spray en de handdouche met schokbestendige siliconenring levert twee straalsoorten: de zachte Rain Spray én de krachtige Jet Spray. Doordat de douche uitgerust is met de GROHE Ecojoy technologie, wordt water bespaard zonder dat het doucheplezier minder wordt.
Zo’n 37% van de respondenten zegt last te hebben van vuil, kalk en schimmel tijdens het douchen. Frisse lucht binnenlaten en een wisser gebruiken na het douchen zijn veelgebruikte tips, ook kan gekozen worden voor producten die gemakkelijk schoon te maken zijn. De GROHE Vitalio 110 handdouche wordt bijvoorbeeld geleverd met SpeedClean siliconen en antikalk sproeigaatjes. Dankzij de GROHE Long-Life Finish technologie is deze bovendien goed bestendig tegen vuil en krassen. De ShockProof (een siliconen ring) helpt schade te voorkomen als de handdouche valt. “Inmiddels is de Vitalio 100 handdouche vervangen door de 110, die is groter en heeft een nog fraaier design”, vult Wirds aan. “Hetzelfde geldt voor de Vitalio douchesystemen, ook die zijn zowel in de winkels als online vervangen.”
“De noodzaak om ons watergebruik te heroverwegen dringt steeds meer door in ons dagelijks leven door de toenemende klimaat-, water- en energiecrises. Zorgvuldig omgaan met water is een noodzaak geworden: 54% van Nederlanders gelooft dat persoonlijk minder water gebruiken een verschil maakt voor het milieu, blijkt uit recent onderzoek”, zegt Voesenek. “In de badkamer wordt ruim tweederde van het water verbruikt, waardoor mensen hun douchegewoonten beginnen te herzien. Internationaal zegt 65% van de respondenten dat ze hun gewoonten al hebben veranderd of van plan zijn dit te doen, wat resulteert in korter of minder vaak douchen. In Nederland gaat het zelfs om 71%.”
“Maar liefst 40% van de Nederlanders zegt niet genoeg te weten over hoe ze waterverbruik kunnen verminderen. GROHE voorziet hiermee in een duidelijke behoefte om bewustwording te blijven creëren over bewust watergebruik”, zegt Voesenek, die daarbij aangeeft dat in de afgelopen maanden hiervoor een grote campagne is geweest onder de titel: ‘Gun jezelf een GROHE douche’. “Hier benadrukten we dat je met slimme functies water en energie kunt besparen zonder in te leveren op puur doucheplezier.”
Om op een verantwoorde manier zorgeloos te kunnen genieten van een douche heeft GROHE een aantal unieke oplossingen, waardoor minder water gebruikt wordt.
1. De waterbesparende GROHE EcoJoy-technologie in douches en kranen helpt het waterverbruik te verminderen. Deze technologie is beschikbaar in tal van modellen in vrijwel alle stijl- en prijsklassen, zoals de GROHE Vitalio Start en Comfort douchesystemen. Een doorstroombegrenzer vermindert de waterstroom tot wel 50%, zonder in te leveren op prestaties of comfort. Een voorbeeld: de GROHE Vitalio 110 uitgerust met EcoJoy bespaart een huishouden van vier personen tot €68 per jaar op hun waterrekening en jaarlijks tot €282 op hun energierekening – in vergelijking met een conventionele handdouche.
2. Veel GROHE thermostaatkranen bevatten de GROHE EcoButton. Bij het activeren laat deze slechts 50% van het water toe, zonder dat je het door hebt.
3. Dankzij de GROHE TurboStat-technologie handhaaft de thermostaat een constante watertemperatuur tijdens het douchen. Daarbij worden temperatuurschommelingen gecompenseerd om zo verbranding te voorkomen. Het bijkomend voordeel? Er wordt geen water verspild bij het zoeken naar de juiste douchetemperatuur.
Water wordt ieder jaar schaarser. Volgens de VN leven wereldwijd al 2,3 miljard mensen in landen met waterschaarste. Met twee ambitieuze roei-expedities wil GROHE Team Ocean de ‘aquawareness’ vergroten rondom ons waterverbruik en gedragsverandering stimuleren. GROHE steunt deze initiatieven door zich als titelsponsor aan het team én de missie te verbinden. Volgens het merk is bewustzijn over de beschikbaarheid van schoon en vers water en daarmee de gepaarde gedragsverandering hard nodig.
Bij de roei-expedities werd afgelopen juli de Rijn-expeditie geroeid. Die verliep vanaf de Zwitserse bergen via de Rhône naar de Rijn richting de Noordzee. Volgend jaar staat een tweede expeditie van 4.500 km gepland: van Californië naar Hawaii, waarbij ze non-stop roeien tot de eindbestemming is bereikt. Tijdens de zes tot acht weken durende overtocht maakt het team hun eigen drinkwater uit de zee en zal GROHE Team Ocean leven met minder dan zes liter water
per persoon per dag.
GROHE Nederland, Zoetermeer, 088-00 30 700, douche.GROHE.nl
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.
Hoogstraat 110
Postbus 11
5258 ZG Berlicum
Telefoon: +31 (0) 73 503 43 47
E-mail: redactie@mixpress.nl