‘Walk a mile in your customer’s shoes’ is wat mij betreft een van de beste adviezen aan marketeers. Dat kan in de bouw bijvoorbeeld door fysiek mee te lopen met een klant, een open gesprek aan te gaan of door het maken van een Buyer Persona.
Of het nu om bouw, bouwtoelevering of vastgoed gaat: het personaliseren van jouw ideale klant is een belangrijk onderdeel van een marketingstrategie. Sterker nog: onderzoek wijst uit dat strategieën met Buyer Persona’s meer rendement opleveren. Logisch, want een Buyer Persona is een gedetailleerde representatie van je ideale klant, gebaseerd op marktonderzoek en echte data.
Vaak geef ik fictieve klanten een gezicht en een naam. In de Alblasserwaard, waar ik vandaan kom, hebben mensen vaak een bijnaam. Als je hier Arie heet, wordt dat in de volksmond al snel Aai. En in de uitvoerende bouw ken ik al snel 5 Aai’en. Een mooi bruggetje naar AI. Artificial Intelligence modellen zoals ChatGPT zijn een prima hulpmiddel bij het creëren van Buyer Persona’s. Mijn eerste Buyer Persona die we met behulp van AI genereerden, was een uitvoerder bij een middelgrote bouwonderneming. Ik noemde ‘m Aai. De werktitel van het document werd Buyer PersonAI.
Met de komst van AI is er iets fundamenteel veranderd: je kunt jouw ideale fictieve klant laten reageren op content, acties, diensten of zelfs nieuwe producten. Dat helpt niet alleen marketeers maar ook sales, logistiek of IT. Het maken van een Buyer Persona in ChatGPT is relatief eenvoudig. Ik zou marketeers wel adviseren om dat gezamenlijk met de sales-collega’s te doen. Zij hebben per slot van rekening dagelijks klantcontact. Met een doordachte prompt (die je steeds moet aanpassen) maak je al snel een waardevolle persona. Verwerk in je prompt gegevens over demografische informatie, professionele achtergrond, doelen, uitdagingen en koopgedrag. In de betaalde versie van ChatGPT maak je een Buyer Persona met Custom GPT. Nog handiger!
Een Aai in de bouw heeft natuurlijk ook een gezicht. Die kun je genereren met bijvoorbeeld ChatGPT of Midjourney. Regelmatig print ik ze uit op A1 en hang ze op de marketingafdeling van een klant. Ik heb er ter inspiratie twee gemaakt: Aai de Installateur aan het werk en Aai de uitvoerder met bus. Alle Aaien in de bouw: bedankt voor de inspiratie!
Wim Bak
Marketingdeskundige bij Merkvast
Ai gegenereerde beelden (Chat-GTP, DALL-E, Midjourney)
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.
Hoogstraat 110
Postbus 11
5258 ZG Berlicum
Telefoon: +31 (0) 73 503 43 47
E-mail: redactie@mixpress.nl