Met zeventig jaar ervaring in de glasmarkt en vijftig jaar in de verduurzaming en reparatie van hout heeft handelsorganisatie Köhlerwoodcap een eigen positie verworven. “Wij willen schilders en glaszetters via onze handelspartners een goed alternatief bieden. Daarvoor leveren we inmiddels een breed assortiment van primers, plamuren, vulmiddelen, gereedschappen en meetinstrumenten. Dat complete aanbod maakt ons een interessante partner voor glas- en verfgroothandels, maar ook inkooporganisaties en ijzerwarenspeciaalzaken”, zegt algemeen directeur Bernd Cankrien.
Het assortiment van Köhlerwoodcap bestaat uit ruim 5.000 artikelen. “Naast verschillende A-merken verkopen we ook onder onze eigen merknamen Kowo, Woodcap en Köhler producten en gereedschappen. Die kopen we rechtstreeks in bij de bron en dat biedt ons ook de gelegenheid om samen met de fabrikanten zelf nieuwe producten te ontwikkelen. Met sommige fabrikanten werken we al meer dan 60 jaar samen.”
Köhlerwoodcap werkt samen met Europese fabrikanten. Een bewuste keuze volgens Cankrien. “Wij hebben nooit het voordeel gezien van zakendoen met fabrikanten in Azië of andere werelddelen. Onze Europese partners zijn dicht bij onze thuismarkt en ze leveren de kwaliteit waar de markt om vraagt.” Samen met die producenten is Köhlerwoodcap ook in staat om het assortiment steeds te verbreden en vernieuwen.
Die directe lijn met de producenten biedt de handelsorganisatie ook de gelegenheid om private label aan te bieden. Cankrien: “Private label vormt een sterk groeiend aandeel binnen onze omzet. Dankzij onze directe lijnen met fabrikanten en de mogelijkheid om ook kleinere hoeveelheden onder private label te kunnen leveren, zijn we een flexibele partner. Wij zeggen niet op voorhand dat een klant minimaal 5.000 kokers moet afnemen.”
Vooral onder verfgroothandels en inkooporganisaties groeit de belangstelling voor renovatieproducten en vulmiddelen die ze onder eigen merk via hun vestigingen kunnen verkopen. Ook de plamuurmessen, frezen en andere gereedschappen kan Köhlerwoodcap onder private label leveren. “Onze organisatie is flexibel ingericht, we kunnen bijvoorbeeld zelf labelen en daarmee bieden we onze klanten extra gemak. Daarmee creëren we ook vertrouwen naar onze handelspartners. We willen het echt samen doen.”
Wederzijds vertrouwen heeft voor Köhlerwoodcap door de decennia heen centraal gestaan. “Wij verkopen exclusief via onze dealers, nooit rechtstreeks aan eindgebruikers. Dat is vanaf onze start in 1954 het uitgangspunt geweest. Met ons dealernetwerk hebben we in Nederland een landelijke dekking en ook in België, Duitsland, Zwitserland en Engeland zijn we sterk vertegenwoordigd. In die landen hebben we handelspartners waarmee we het netwerk samen verder uitbreiden. En in al die landen zien we een positieve ontwikkeling.”
Voor al die landen geldt dat dealers kunnen rekenen op een ‘totaalconcept’ aan ondersteuning voor de vestigingsvloer. “Van een schappenplan op maat tot aanvullende POS-materialen en trainingen voor de medewerkers. Met die kennis kunnen zij klanten aan het schap goed adviseren. Een aantal van onze producten behoeven wel enige uitleg over de juiste verwerking en toepassing. Daarom zorgen we ook voor QR-codes op de verpakkingen die leiden naar een korte video waarop de verwerking wordt getoond.”
Als kleinere handelsonderneming neemt Köhlerwoodcap volgens Cankrien een onderscheidende positie in. “Onze flexibiliteit is daar een mooi voorbeeld van. Daarnaast kunnen we als kleinere partij gewoon meedoen met de grote jongens op de markt. Het is zeker onze ambitie om marktaandeel te winnen, maar dat willen we doen met de verdere verbreding van ons assortiment en onze service.”
Concurreren op prijs is niet het doel, zegt de algemeen directeur. “Al hebben we in dat opzicht voordeel van onze beperkte schaalgrootte waardoor we veel minder overheadkosten hebben dan de grote spelers. Daardoor kunnen we een goed en gunstig geprijsd alternatief bieden.” Toch blijft de handelsonderneming vooral inzetten op uitbreiding van het assortiment.
Een recent voorbeeld van assortimentsuitbreiding is de KOMO-gecertificeerde Woodcap Woodfill® Perfect Finish epoxyplamuur. “We hebben de polyester plamuren al 40 jaar onder die naam in het assortiment, maar met de epoxyplamuur voegen we een sneldrogende en oplosmiddelvrije plamuur toe. Een tweecomponenten plamuur die na 30 minuten geschuurd en overschilderd kan worden.”
Net als veel producten in het eigen assortiment heeft Köhlerwoodcap voor de Woodcap Woodfill Perfect Finish epoxyplamuur een eigen recept ontwikkeld. “Uitgangspunt daarbij was de goede en snelle verwerkbaarheid. Na 30 minuten kunnen afwerken was een belangrijke voorwaarde en daarin zijn we geslaagd. De epoxyplamuur heeft een goed standvermogen en laat zich als boter verwerken. Het afmessen gaat schoon en makkelijk.”
Een van de toegepaste grondstoffen gaf het nieuwe product een onverwachte, maar waardevolle extra eigenschap. Cankrien: “We hebben een andere verharder gebruikt en die resulteert in een plamuur die geurarm is. Dat was voor ons een onverwachte bonus, want het was niet de reden om die verharder daarvoor toe te passen. We zochten naar een optimale uitharding en verwerking.”
Die eigenschap maakt de epoxyplamuur een stuk aantrekkelijker voor verwerkers. “Vaak zorgen de toegepaste verharders voor een geur van rotte eieren. Dat is vooral bij de verwerking van die plamuren in gebouwen een probleem. Onze geurarme epoxyplamuur kan zorgeloos toegepast worden in ziekenhuizen, scholen en overheidsgebouwen.”
Daan Köhler begon in 1954 met de handelsonderneming in beglazingsmaterialen. Via een groeiend dealernetwerk van glasspecialisten werd het assortiment op de markt gebracht. Naast producten van A-merken leverde Köhler ook eigen producten en gereedschappen. In 2005 werd Woodcap, specialist in houtherstel en -verduurzaming overgenomen. Een logische overname, zo zegt Cankrien. “Bij glasherstel en renovatiewerk moet het houtwerk rondom de ramen vaak hersteld worden. Daarbij zijn plamuren en vulmiddelen onmisbaar dus door de overname van Woodcap ontstond een totaalleverancier voor de glashandel en verfspeciaalzaken. Net als Köhler had Woodcap een sterke positie en naam en deden ze al veel aan eigen productontwikkeling.”
Sinds de samenvoeging richt Köhlerwoodcap zich op innovatie in renovatie. “We hebben voortgezet wat we voorheen als twee verschillende bedrijven deden. Goed luisteren naar de behoeften in de markt en samen met onze partners werken naar concrete oplossingen en producten.”
Köhlerwoodcap, Rotterdam, 010.278.08.80, info@kohlerwoodcap.nl www.kohlerwoodcap.nl
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.
Hoogstraat 110
Postbus 11
5258 ZG Berlicum
Telefoon: +31 (0) 73 503 43 47
E-mail: redactie@mixpress.nl