Hoe definiëren ze bij Veneta 'hun' markt en wat vinden ze van bouwmarkten?
In een uitgebreid Veneta-interview met MIX fileert Veneta's algemeen directeur Dinno van Breugel de markt van raamdecoratie: “INretail becijferde dat de markt van raamdecoratie inclusief horren zo’n € 1 mrd groot is, gemeten in consumentenprijzen ex btw. “En wij doen geen horren, dus dat zou er voor ons vanaf moeten. Die markt groeit dit jaar minder dan 1% voornamelijk op prijs.” In die dynamiek groeit Veneta ook dit jaar nog met ‘ruime dubbele cijfers’ waarvan meer dan de helft volumegroei is.
Doehetzelf doet van dat miljard € 110 mln tot € 120 mln, daar zitten de Decorettes en de Thuis-in-winkels en de Colors@Homes niet in. Van Breugel: Maar die zitten wel in die miljard, net als de bouwmarkten, want dat miljard betreft de totale consumenten-bestedingen aan raamdecoratie bij iedereen die dat verkoopt, ook bij Kwantum, Ikea en Karwei.”
Straten: “Wij kijken eigenlijk helemaal niet zo naar de speciaalzaken als concurrent. En ook amper naar bouwmarkten. We kijken uiteraard vooral naar onszelf, gaan uit van onze eigen kracht. Maar als we dan toch concurrentie analyseren, kijken we als eerste naar het speelveld online en het zoekvolume daarin. De top-5 – waar wij nummer 1 van zijn – heeft samen nog niet eens 30% van de markt in handen, dus zó gefragmenteerd is die markt. En die fragmentatie biedt nog voldoende potentie. Zeker als je kijkt naar online en offline. Vorig jaar was het online-aandeel 31%, dus nog steeds een dikke minderheid. Maar online groeit wel het sterkst, terwijl fysiek retail het lastiger heeft.”
Zou een fysieke component voor Veneta nog iets kunnen toevoegen? Van Breugel: Misschien, maar dan eerst als showroom. Regelmatig zien we aankoopbedrag van boven de € 5.000. En ik kan me voorstellen dat mensen daarvoor naar een fysieke showroom zouden willen rijden centraaL in het land. Maar een winkelformule staat nog ver van ons af, als je dat bedoelt.” “We sluiten niets uit”, zegt Straten. “We zijn van begin af aan gewend daar te zijn waar de consument ons verwacht. Onze basis is een webshop zonder winkels en daar ga je zomaar niet vanaf. Ook al kom ik uit die wereld en ken ik dat spel. Maar het Coolblue-idee van een online omgeving in combinatie met een aantal fysieke punten, zou best een stap kunnen zijn in de toekomst.”
Dit is een fragment uit een uitgebreid Veneta-interview in MIX.
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.
Hoogstraat 110
Postbus 11
5258 ZG Berlicum
Telefoon: +31 (0) 73 503 43 47
E-mail: redactie@mixpress.nl