Bij Verf.nl zien ze online steeds meer partijen actief worden. Zeker ook op de online Marktplaatsen.
“Het wordt van alle kanten drukker online”, merkt Rogier Goed van Verf.nl. “Door Corona beleven we natuurlijk een bizar jaar. Het is redelijk explosief geweest, de omzetten vlogen hier door de tent heen.” Marketplaces hebben ontegenzeggelijk groeiende aantrekkingskracht op zowel kopers als verkopers, aldus de managing director van ‘dé’ online verfwinkel: “Iedereen snuffelt nu aan iedereen, ook de grote verffabrikanten bewegen richting de marktplaatsen, direct of indirect. Dat bol.com en Amazon
zelf geen verf verkopen, alleen via derde partijen, vind ik wel veelzeggend.” Het is ingewikkeld, bedoelt hij, specialistenwerk waar de platforms de eigen handen niet aan branden en ze zelf ook nog maar weinig kennis van hebben. Nuancerend: “Ik snap de mogelijke impact van marketplaces weldegelijk, we negeren het dan ook niet.”
Prijs is dé factor op Markplaatsen
Goed zegt steeds tegen het licht te houden of verkoop via marketplaces iets kan toevoegen: “Soms maken we gebruik van bol.com, door producten van een fabrikant als overstock te dumpen tegen onrealistische prijzen. Op marketplaces is prijs toch vaak dé factor. Op een andere manier onderscheid maken is lastig, je concurrenten zitten er ook. Je moet je afvragen of je in dat Umfeld wil zitten. Wat voor ons als verfwinkel meespeelt is dat we meer dan 16 miljoen verschillende productcombinaties aanbieden. Wij verkopen halffabricaten met een EAN (Europees artikelnummer, red.), de kleur is een toevoeging. Bol.com vereist dat we aan al die unieke product- en kleurencombinaties unieke EAN-codes koppelen. Zoveel codes inkopen bij GS1 is een dure hobby. Daar komt een behoorlijke verkoopcommissie bovenop en je moet ook nog concurreren met marketplaces in Google. Ik zie het andere partijen in de markt wel doen hoor, 17 tot 18% afdragen voor een verkoop op bol.com. Dat is best veel geld als je kijkt naar de marge op een pot verf. Ik zie onszelf dat niet doen, in ieder geval voorlopig niet. Wij willen de noot op onze eigen manier kraken.”
Meer weten over notenkraken op Marktplaatsen? Lees het hele artikel in MIX 2020-6/7.
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.
Hoogstraat 110
Postbus 11
5258 ZG Berlicum
Telefoon: +31 (0) 73 503 43 47
E-mail: redactie@mixpress.nl